پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

آیا می توانید با خیال راحت بنزوات سدیم مصرف کنید؟+ خرید سدیم بنزوات


آیا می توانید با خیال راحت بنزوات سدیم مصرف کنید؟


بنزوات سدیم به عنوان نگهدارنده در مربا و ژله استفاده می شود. برای مصرف انسان بی خطر است.


بنزوات سدیم یک نگهدارنده است که معمولاً در پای میوه ها ، مربا ، نوشیدنی ها ، سالادها ، ترشی ها و کلم ترش استفاده می شود - غذاهایی که دارای pH اسیدی هستند. نگهدارنده های شیمیایی مانند بنزوات سدیم اغلب در غذاهای فرآوری شده برای جلوگیری از رشد باکتری ، مخمر یا سایر میکروارگانیسم های ناخواسته که می توانند غذای شما را خراب کنند استفاده می شود.


See the source image

وقتی بنزوات سدیم با آب ترکیب می شود ، بنزوئیک اسید تولید می شود. بنزوئیک اسید شکل فعال نگهدارنده است - شکلی که از غذاها محافظت می کند. بنزوئیک اسید نیز به طور طبیعی در برخی میوه ها مانند کرن بری ، آلو و سیب یافت می شود.


سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بنزوات سدیم را به طور گسترده مورد مطالعه قرار داده و دریافت که وقتی به مقدار موجود در رژیم های عادی مصرف شود ، بی خطر است.


به گفته FDA ، قبل از بروز هرگونه مشکلی ، تقریبا 180 برابر میزان بنزوات سدیم موجود در رژیم غذایی معمولی نیاز است. حتی اگر همه غذاهایی که می خورید حاوی بیشترین مقدار بنزوات سدیم فعلی باشند ، باز هم 90 برابر میزان بنزوات سدیم موجود در آن رژیم باعث ایجاد مشکل می شود.


بله ، این پیچیده به نظر می رسد ، اما به این معنی است که مواد نگهدارنده ایمن هستند. طبق نظر کمیته انتخاب FDA که عموماً به عنوان مواد ایمن (SCOGS) در نظر گرفته می شود:


"هیچ شواهدی در اطلاعات موجود وجود ندارد که نشان دهد بنزوئیک اسید و بنزوات سدیم به عنوان مواد غذایی هنگام استفاده در سطوح فعلی یا که ممکن است در آینده به طور منطقی مورد انتظار قرار گیرد ، خطری برای عموم مردم ایجاد می کند."


 آیا همه غذاهای فرآوری شده ناسالم هستند؟


بنزنس چطور؟

نامها ممکن است شبیه به نظر برسند ، اما بنزن مشابه بنزوات سدیم یا بنزوئیک اسید نیست. اگر چیزی می خورید که بنزوات سدیم به آن اضافه کرده باشد ، در معرض بنزن قرار ندارید. درک آن مهم است. بین اسید بنزوئیک و بنزن رابطه ای وجود دارد که در اوایل دهه 2000 کمی ترس از نوشابه ایجاد کرد.



در آن مدت ، برخی از تولید کنندگان نوشابه از ترکیب بنزوات سدیم و اسید اسکوربیک (ویتامین C) در فرمول های خود استفاده کردند. این دو ترکیب در شرایط عادی ایمن هستند ، اما با قرار گرفتن در معرض حرارت بیش از حد ، می توانند با یکدیگر تداخل کرده و بنزن ایجاد کنند. قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی بنزن باعث ایجاد سرطان می شود

کاربردهای سدیم بنزوات نیز بسیار متنوع هستند.


از آنجا که پتانسیل تشکیل بنزن وجود داشت ، FDA بیش از 200 نوشابه را در سال 2005 آزمایش کرد. بیشتر آنها اصلاً بنزن نداشتند یا کمتر از پنج قسمت در میلیارد بنزن داشتند ، که برای انسان ایمن تلقی می شود.


FDA خاطرنشان کرد که قرار گرفتن در معرض معمولاً ناشی از سوزاندن ذغال سنگ و انتشار بنزین است ، نه غذاها یا نوشیدنی ها-حتی اگر بنزوات سدیم و اسید اسکوربیک به بنزن تبدیل شوند ، سطوح موجود در یک بطری نوشابه بسیار ناچیز است ، بنابراین مصرف کنندگان در معرض خطر نیستند. به


تولیدکنندگان نوشابه محصولات خود را دوباره فرموله کردند و تشکیل بنزن دیگر مسئله ای نیست.


منبع سدیم؟

بنزوات سدیم یکی از مواد افزودنی است که می تواند در مصرف سدیم شما نقش داشته باشد - در صورتی که نیاز به مراقبت از مصرف سدیم دارید ، باید به آن توجه کنید. برچسب حقایق تغذیه را بررسی کنید تا بدانید که مقدار سدیم در یک وعده غذایی که مصرف می کنید چقدر است.


منبع

https://www.verywellfit.com/sodium-benzoate-as-a-food-preservative-2506588

رنگ پرمنگنات پتاسیم چیست؟+ خرید پرمنگنات پتاسیم

رنگ پرمنگنات پتاسیم چیست؟


رنگ بنفش

پرمنگنات پتاسیم رقیق نشده دارای رنگ بنفش قابل توجه است ، اما محلول رقیق شده باید صورتی باشد. پرمنگنات پتاسیم باید رقیق شود زیرا محلول رقیق نشده ممکن است باعث سوختگی شود. 

چرا پرمنگنات پتاسیم رنگ دارد؟

رنگ KMnO4 به دلیل انتقال انتقال بار توسط جذب نور مرئی است. یونهای فلزی دارای الکترون در KMnO4 هستند و بنابراین انتقال بار از O به Mn+صورت می گیرد. پتاسیم پرمنگنات رقیق نشده دارای رنگ بنفش قابل توجه است ، اما رنگ صورتی باید محلول رقیق باشد.

See the source image


بلور پرمنگنات پتاسیم چه رنگی است؟

نتیجه تصویری برای رنگ پرمنگنات پتاسیم

این نمک کریستالی متمایل به بنفش سیاه است که در آب حل می شود و محلول های شدید صورتی یا بنفش ایجاد می کند. پرمنگنات پتاسیم به طور گسترده در صنایع شیمیایی و آزمایشگاهها به عنوان عامل اکسید کننده قوی و همچنین به عنوان دارویی برای درماتیت ، تمیز کردن زخم ها و ضدعفونی عمومی استفاده می شود.


چرا پرمنگنات پتاسیم صورتی می شود؟

این شاخص به صورتی تغییر می کند زیرا فنل فتالئین در محلول اساسی یونیزه می شود. KMnO4 به عنوان شاخصی برای تعیین رنگ پرمنگنات در رنگ بنفش عمیق عمل می کند. ... آخرین قطره پرمنگنات در رسیدن به نقطه پایانی رنگ صورتی روشن می دهد. 


آیا پرمنگنات پتاسیم ضد عفونی کننده است؟

پرمنگنات پتاسیم یا KMnO4 یک ماده شیمیایی معدنی رایج است که برای تصفیه آب آشامیدنی از بوی آهن ، منگنز و گوگرد استفاده می شود. همچنین می تواند به عنوان ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار گیرد و آب آشامیدنی را عاری از باکتری های مضر نگه دارد. 


وقتی پرمنگنات پتاسیم به آب اضافه می شود چه اتفاقی می افتد؟

پرمنگنات پتاسیم به صورت یک جامد خشک و ارغوانی موجود است. یک دستگاه محلول پرمنگنات پتاسیم را بین آب بین پمپ آب و مخزن نگهدارنده به آب تزریق می کند. پرمنگنات پتاسیم آهن ، منگنز و سولفید هیدروژن را به ذرات اکسید می کند. ... آب هنگام خروج از فیلتر باید بی رنگ باشد .۱ شهریور ۱۳۹۸


چگونه می توان پرمنگنات پتاسیم را از روی پوست پاک کرد؟

پرمنگنات پتاسیم ممکن است رنگ پوست ، ناخن ها و لباس های روشن را قهوه ای کند. برای از بین بردن لکه های تازه از پوست ، با یک قرص مرطوب ویتامین C روی آن بمالید.


قیمت پرمنگنات پتاسیم چقدر است؟


قیمت 43٪ محصولات پرمنگنات پتاسیم بین 160 تا 190 پوند برای هر کیلوگرم است.

کاربردهای پرمنگنات پتاسیم  چیست؟

کاربردهای پرمنگنات پتاسیم را در لینک زیر بخوانید

https://bismoot.com/blog/%d9%be%d8%aa%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%85-%d9%be%d8%b1%d9%85%d9%86%da%af%d9%86%d8%a7%d8%aa/


پرمنگنات پتاسیم اسیدی است یا قلیایی؟

پرمنگنات پتاسیم نمکی از اسید پرمنگانیک است. این نه اسید است و نه باز. خنثی است. نمک آن به این دلیل است که یونهای K + از KOH که یک پایه قوی است و یونهای MnO4 از HMnO4 که یک اسید است ، هستند. بنابراین ، این نه نمک است و نه پایه ، بلکه محصول خنثی شده (نمک) اسید و باز ذکر شده است.


عوارض جانبی پتاسیم پرمنگنات چیست؟

خوردن پرمنگنات پتاسیم ممکن است باعث آسیب به دستگاه گوارش فوقانی شود. همچنین ممکن است اثرات سمی سیستمیک مانند سندرم دیسترس تنفسی بزرگسالان ، انعقاد خون ، نارسایی کلیوی-کبدی ، پانکراتیت و حتی مرگ را در موارد شدید ایجاد کند.


خواص و کاربردهای نانوذرات نقره کدامند و چرا اهمیت دارند؟+ و خرید نانوذرات نقره


خواص و کاربردهای نانوذرات نقره

معرفی


نانوذرات نقره برای طیف گسترده ای از کاربردها در زیست پزشکی توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. نانوذرات نقره ، عموماً کوچکتر از 100 نانومتر و حاوی 20 تا 15000 اتم نقره هستند ، در مقایسه با مواد اصلی فله ای خواص فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی متمایزی دارند. ویژگی های نوری ، حرارتی و کاتالیزوری نانوذرات نقره به شدت تحت تأثیر اندازه و شکل آنها است. علاوه بر این ، با توجه به طیف وسیع ضد میکروبی آنها ، نانوذرات نقره نیز به عنوان پرکاربردترین نانومواد ضدعفونی کننده در محصولات مصرفی و پزشکی ، به عنوان مثال ، منسوجات ، کیسه های نگهداری مواد غذایی ، سطوح یخچال و محصولات مراقبت شخصی تبدیل شده اند.


مشاهده همه محصولات نانوذرات نقره


خواص


1. ویژگی های نوری


هنگامی که نانوذرات نقره در معرض طول موج خاصی از نور قرار می گیرند ، میدان الکترومغناطیسی نوسانی نور باعث ایجاد یک نوسان منسجم الکترون های آزاد می شود که باعث جداسازی بار نسبت به شبکه یونی می شود و یک نوسان دو قطبی در امتداد جهت ایجاد می کند. میدان الکتریکی نور دامنه نوسان در فرکانس خاصی به حداکثر می رسد که رزونانس پلاسمون سطحی (SPR) نامیده می شود.


خواص جذب و پراکندگی نانوذرات نقره را می توان با کنترل اندازه ذرات ، شکل و ضریب شکست در نزدیکی سطح ذرات تغییر داد. به عنوان مثال ، نانوذرات کوچکتر بیشتر نور را جذب می کنند و قله آنها نزدیک به 400 نانومتر است ، در حالی که نانوذرات بزرگتر پراکندگی بیشتری را نشان می دهند و دارای قله هایی هستند که به طول موج های طولانی تر گسترش یافته و تغییر می کنند. علاوه بر این ، خواص نوری نانوذرات نقره نیز می تواند هنگامی که ذرات تجمع می یابند و الکترون های رسانایی نزدیک به هر سطح ذره از هم جدا می شوند ، تغییر کند.

See the source image


2. اثرات ضد باکتریایی


از اثرات ضد باکتریایی نانوذرات نقره برای کنترل رشد باکتری ها در کاربردهای مختلف ، از جمله کار دندانپزشکی ، جراحی ، درمان زخم و سوختگی و دستگاه های زیست پزشکی استفاده شده است. به خوبی شناخته شده است که یونهای نقره و ترکیبات پایه نقره برای میکروارگانیسم ها بسیار سمی هستند. ورود نانوذرات نقره به سلولهای باکتریایی می تواند درجه بالایی از تغییرات ساختاری و مورفولوژیکی را ایجاد کند که می تواند منجر به مرگ سلولی شود. دانشمندان نشان داده اند که اثر ضد باکتریایی نانوذرات نقره بیشتر به دلیل آزاد شدن مداوم یونهای نقره آزاد از نانوذرات است که به عنوان وسیله ای برای یونهای نقره عمل می کنند.


برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید نانوذرات نقره به Bismoot.com مراجعه نمایید.

خواص و کاربردهای نانوذرات نقره


برنامه های کاربردی


1. سنسورها


نانوذرات نقره ای با روکش پپتید برای سنجش رنگ سنجی عمدتاً در سالهای گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است که بر ماهیت برهمکنش پپتید و نقره و تأثیر پپتید بر شکل گیری نانوذرات نقره تمرکز دارد. علاوه بر این ، کارایی سنسورهای فلورسنت مبتنی بر نانوذرات نقره می تواند بسیار بالا باشد و از مرزهای تشخیص عبور کند.


2. کاوشگرهای نوری


از نانوذرات نقره به عنوان پروبهایی برای پراکندگی سطح رامان (SERS) و فلورسانس تقویت شده با فلز (MEF) استفاده می شود. در مقایسه با سایر نانوذرات فلز نجیب ، نانوذرات نقره مزایای بیشتری برای کاوشگر دارد ، مانند ضرایب انقراض بیشتر ، نوارهای انقراض شدیدتر و افزایش میدان زیاد.


3. عوامل ضد باکتری


نانوذرات نقره بیشترین کاربرد را برای ضدعفونی نانومواد در محصولات مصرفی و دارویی دارند ، به عنوان مثال ، منسوجات ، کیسه های نگهداری مواد غذایی ، سطوح یخچال و محصولات مراقبت شخصی. ثابت شده است که اثر ضد باکتریایی نانوذرات نقره به دلیل آزاد شدن مداوم یونهای نقره آزاد از نانوذرات است.


4. کاتالیزور


نشان داده شده است که نانوذرات نقره خاصیت اکسایش و کاهش اکسیداسیون کاتالیزوری را برای عوامل بیولوژیکی مانند رنگها و همچنین عوامل شیمیایی مانند بنزن نشان می دهد. محیط شیمیایی نانوذرات نقش مهمی در خواص کاتالیزوری آنها دارد. علاوه بر این ، مهم است بدانید که کاتالیز پیچیده با جذب گونه های واکنش دهنده به بستر کاتالیزوری صورت می گیرد. هنگامی که از پلیمرها ، لیگاندهای پیچیده یا سورفکتانت ها به عنوان تثبیت کننده یا جلوگیری از تجمع نانوذرات استفاده می شود ، معمولاً به دلیل کاهش قابلیت جذب ، توانایی کاتالیزوری کاهش می یابد. به طور کلی ، نانوذرات نقره بیشتر با دی اکسید تیتانیوم به عنوان کاتالیزور واکنش های شیمیایی استفاده می شوند.


منابع


https://www.cd-bioparticles.com/t/Properties-and-Applications-of-Silver-Nanoparticles_60.html

استفاده های عمده از سدیم هیدروکسید+ خرید سدیم هیدروکسید

هیدروکسید سدیم

CAS RN: 1310-73-2

استفاده عمده

هر دو پایه نفت و مایعات شکستگی پایه آب در صنعت شکستگی استفاده می شود. پایه آب ، که شامل مخلوط الکل و آب و اسیدهای کم قدرت ، اکثریت درمان مایعات را تشکیل می دهند. مشترک مواد شیمیایی اضافه شده به این مایعات پلیمرها برای ویسکوزیته توسعه crosslinkers برای ویسکوزیته افزایش pH کنترل مواد شیمیایی, ژل شکن برای تخریب پلیمر پس از درمان سورفاکتانت خاک رس تثبیت کننده الکل bactericides مایع از دست دادن مواد افزودنی و کاهنده اصطکاک. /شکستگی هیدرولیک/

سازمان حفاظت محیط زیست-HQ -DD-201

شکستگی هیدرولیک با استفاده از یک مایع به خصوص مخلوط است که به خوبی تحت فشار شدید باعث ترک در صخره های زیرزمینی پمپ می شود. این ترک در سنگ پس از آن اجازه می دهد نفت و گاز طبیعی به جریان ، افزایش تولید منابع. ... نام شیمیایی: هیدروکسید سدیم شیمیایی هدف: تنظیم pH مایعات برای حفظ اثربخشی اجزای دیگر مانند crosslinkers; عملکرد محصول: تنظیم pH عامل.

HSDB

برای هیدروکسید سدیم (USEPA/Opp کد آفت کش: 075603) محصولات فعال با مسابقات برچسب. /SRP: برای استفاده در ایالات متحده ثبت شده است ، اما استفاده از آفت کش های تایید شده ممکن است به صورت دوره ای تغییر کند و بنابراین مقامات فدرال ، ایالتی و محلی باید برای استفاده های تایید شده در حال حاضر مشورت کنند./

EPA / Opp مواد شیمیایی پایگاه داده

در شیمی معدنی ، هیدروکسید سدیم در تولید نمک سدیم ، برای هضم سنگ قلیایی و برای تنظیم ph استفاده می شود.

دانشنامه اولمان شیمی صنعتی

صنایع شیمیایی آلی از هیدروکسید سدیم برای واکنش های صابون سازی ، تولید واسطه های آنیونی نوکلئوفیلی، اتریفیکاسیون و استری ، تجزیه پایه و تولید پایگاه های آلی آزاد استفاده می کند. محلول هیدروکسید سدیم برای گازهای scrubbingwaste و خنثی سازی فاضلاب استفاده می شود.

دانشنامه اولمان شیمی صنعتی

در صنعت کاغذ ... محلول هیدروکسید سدیم برای پخت و پز چوب (حذف لیگنین) استفاده می شود.

دانشنامه اولمان شیمی صنعتی

صنعت نساجی از محلول هیدروکسید سدیم برای تولید الیاف ویسکوز و ویسکوز استفاده می کند. محلول هیدروکسید سدیم استفاده می شود باید تنها اثری از یون های کلرید (کیفیت ابریشم مصنوعی) باشد. سطح پنبه را می توان با درمان با محلول هیدروکسید سدیم (mercerization) بهبود داد.

دانشنامه اولمان شیمی صنعتی

... مورد استفاده برای تولید فسفات سدیم در صنعت مواد شوینده. صابون ها توسط صابون سازی چربی ها و روغن ها با محلول هیدروکسید سدیم تولید می شوند و مواد شوینده از اسیدهای سولفونیک آلی و هیدروکسید سدیم تولید می شوند.

دانشنامه اولمان شیمی صنعتی

در صنعت آلومینیوم ، هیدروکسید سدیم عمدتا برای درمان بوکسیت استفاده می شود.

دانشنامه اولمان شیمی صنعتی

فواره استفاده رقیق محلول هیدروکسید سدیم به بازسازی مبدل های یونی برای تصفیه آب و تصفیه فاضلاب.

See the source image

دانشنامه اولمان شیمی صنعتی

در صنایع غذایی هیدروکسید سدیم برای گریس ، تمیز کردن و برای لایه برداری سیب زمینی استفاده می شود.

دانشنامه اولمان شیمی صنعتی

پالایش روغن نباتی; بازسازی رزین تبادل یونی; اتصالات آلی; لایه برداری از میوه ها و سبزیجات در صنایع غذایی; اچ و آبکاری

فشرده دیکشنری شیمیایی هاولی نسخه 15

سود راه حل استفاده می شود برای خنثی کردن اسید و سدیم نمک به عنوان مثال در پالایش نفت برای حذف سولفوریک و اسیدهای آلی; برای درمان سلولز در ساخت ویسکوز ابریشم مصنوعی و سلفون; در بازپس لاستیک برای حل کردن پارچه; در ساخت پلاستیک به حل کازئین است. محلول های naoh هیدرولیز چربی ها و صابون ها را تشکیل می دهند ؛ آنها آلکالوئیدها (پایه ها) و اکثر فلزات (به عنوان هیدروکسیدها) را از محلول های آب نمک های خود رسوب می کنند. کمک های دارویی (قلیایی).

HSDB

عامل ژل

سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده

این است که در تولید ابریشم مصنوعی ، پنبه mercerized ، صابون ، کاغذ ، آلومینیوم ، نفت ، مواد شیمیایی ، و رنگ مواد استفاده می شود. همچنین برای تمیز کردن فلز ، استخراج الکترولیتی روی ، پوشش قلع ، پوشش اکسید ، شستشو و سفید کردن استفاده می شود.

پزشکی شغلی 3 اد

منبع

https://webwiser.nlm.nih.gov/substance?substanceId=266&identifier=Sodium%20Hydroxide&identifierType=name&menuItemId=22&catId=24

https://bismoot.com/

واکنش های اسید نیتریک چیست؟

واکنش

خواص اسید و پایه

اسید نیتریک به طور معمول به عنوان یک اسید قوی در دمای محیط در نظر گرفته می شود. برخی از اختلاف بر ارزش ثابت تفکیک اسید وجود دارد, هر چند مقدار pKa است که معمولا به عنوان کمتر از گزارش -1. این بدان معنی است که اسید نیتریک در محلول رقیق شده به طور کامل جدا شده است به جز در محلول های بسیار اسیدی. مقدار pKa افزایش می یابد به 1 در دمای 250 °C.


اسید نیتریک می تواند به عنوان پایه ای با توجه به اسید مانند اسید سولفوریک عمل کند:


HNO3 + 2 H2SO4 NO + 

2+ H3O + + 2 HSO−

4 ؛ ثابت تعادل: k ≈ 22

یون نیترونیوم ، نه+

2 ، واکنش فعال در واکنش های نیتراسیون معطر است. از آنجا که اسید نیتریک دارای خواص اسیدی و اساسی است ، می تواند یک واکنش اتوپروتولیز ، شبیه به یونیزاسیون آب باشد:


2 HNO3 NO + 

2 + خیر−

3 + H2O

واکنش با فلزات

اسید نیتریک با اکثر فلزات واکنش نشان می دهد ، اما جزئیات به غلظت اسید و ماهیت فلز بستگی دارد. اسید نیتریک رقیق به عنوان یک اسید معمولی در واکنش آن با اکثر فلزات رفتار می کند. منیزیم ، منگنز و روی آزاد H2:


Mg + 2 hno3 → mg (NO3 ) 2 + H2 (نیترات منیزیم)

Mn + 2 hno3 → mn (NO3 ) 2 + H2 (منگنز(II) نیترات)

See the source image

اسید نیتریک می تواند فلزات غیر فعال مانند مس و نقره را اکسید کند. با این فلزات غیر فعال یا کمتر الکتروپوزیتیو محصولات بستگی به درجه حرارت و غلظت اسید دارد. به عنوان مثال ، مس با اسید نیتریک رقیق شده در دمای محیط با استوکیومتری 3:8 واکنش نشان می دهد:


3 Cu + 8 hno3 → 3 Cu2 + + 2 NO + 4 H2O + 6 NO−

3

اکسید نیتریک تولید شده ممکن است با اکسیژن اتمسفر واکنش نشان می دهند به دی اکسید نیتروژن. با اسید نیتریک بیشتر متمرکز ، دی اکسید نیتروژن به طور مستقیم در یک واکنش با استوکیومتری 1:4 تولید می شود:


مکعب+ 4 ساعت + + 2 خیر−

3 → cu2 + + 2 NO2 + 2 H2O

روش تولید اسید نیتریک را اینجا بخوانید


پس از واکنش با اسید نیتریک ، اکثر فلزات نیترات مربوطه را می دهند. به عنوان مثال ، Sn ، As ، Sb و Ti به ترتیب به SnO2 ، As2O5 ، Sb2O5 و tio2 اکسید می شوند.


برخی از فلزات گرانبها مانند طلا خالص و پلاتین-گروه فلزات واکنش نشان می دهند نه با اسید نیتریک, هر چند طلا خالص می کند واکنش نشان می دهند با تیزاب سلطانی مخلوطی از اسید نیتریک غلیظ و اسید کلریدریک. با این حال ، برخی از فلزات کمتر نجیب (نقره, مس, ...) در حال حاضر در برخی از آلیاژهای طلا نسبتا ضعیف در طلا مانند طلا رنگی می تواند به راحتی اکسیده و حل شده توسط اسید نیتریک ، که منجر به تغییر رنگ از سطح طلا آلیاژ. اسید نیتریک به عنوان وسیله ای ارزان در مغازه های طلا و جواهر به سرعت نقطه آلیاژهای کم طلا (< 14 karats) و به سرعت در حال ارزیابی خلوص طلا استفاده می شود.


به عنوان یک عامل اکسید کننده قدرتمند ، اسید نیتریک به شدت با بسیاری از ترکیبات غیر فلزی واکنش نشان می دهد و واکنش ها ممکن است انفجاری باشند. بسته به غلظت اسید ، دما و عامل کاهش دهنده درگیر ، محصولات نهایی می تواند متغیر باشد. واکنش می گیرد با تمام فلزات به جز سری فلزات نجیب و آلیاژهای خاص. به عنوان یک قاعده کلی ، واکنش های اکسید کننده عمدتا با اسید متمرکز رخ می دهد و از تشکیل دی اکسید نیتروژن (NO2) حمایت می کند. با این حال ، خواص اکسید کننده قدرتمند اسید نیتریک در طبیعت ترمودینامیکی هستند ، اما گاهی اوقات واکنش های اکسیداسیون آن به طور جنبشی غیر مورد علاقه است. حضور مقدار کمی از اسید نیتروژن (HNO2) تا حد زیادی افزایش سرعت واکنش.


اگرچه کروم (Cr) ، آهن (Fe) و آلومینیوم (Al) به آسانی در اسید نیتریک رقیق حل می شود ، اسید متمرکز یک لایه اکسید فلزی است که بخش عمده ای از فلز را از اکسیداسیون بیشتر محافظت می کند. تشکیل این لایه محافظ به نام passivation نامیده می شود. غلظت passivation معمولی از 20 ٪ تا 50 ٪ با حجم (نگاه کنید به astm A967-05). فلزات است که توسط اسید نیتریک غلیظ passivated آهن و کبالت و کروم و نیکل و آلومینیوم است.


واکنش با غیر فلزات

اسید اکسید کننده قوی بودن اسید نیتریک خشونت با بسیاری از مواد آلی واکنش نشان می دهد و واکنش ممکن است مواد منفجره. گروه هیدروکسیل به طور معمول هیدروژن از مولکول آلی به شکل آب نوار خواهد شد و گروه نیترو باقی مانده طول می کشد محل هیدروژن. نیتراسیون ترکیبات آلی با اسید نیتریک روش اصلی سنتز بسیاری از مواد منفجره رایج مانند نیتروگلیسیرین و ترینیتروتولوئن (TNT) است. همانطور که بسیاری از محصولات جانبی کمتر پایدار امکان پذیر است ، این واکنش ها باید با دقت کنترل حرارتی ، و محصولات جانبی حذف برای منزوی کردن محصول مورد نظر.


واکنش غیر فلزی عناصر با استثنا از نیتروژن و اکسیژن و گازهای نجیب سیلیکون و هالوژنها دیگر از ید معمولا اکسید میشود آنها را به بالاترین اکسیداسیون متحده به عنوان اسیدهای با شکل گیری دی اکسید نیتروژن به صورت متمرکز اسید و نیتریک اکسید برای رقیق کردن اسید.


Cgraphite + 4 HNO3 → CO2 + 4 NO2 + 2 H2O

یا

3 Cgraphite + 4 HNO3 → 3 CO2 + 4 NO + 2 H2O

اسید نیتریک غلیظ به ترتیب I2 ، P4 و S8 را به hio3 ، H3PO4 و h2so4 اکسید می کند. اگر چه آن را با گرافیت و کربن آمورف واکنش نشان می دهد, آن را با الماس واکنش نشان نمی دهند; آن را می توانید الماس از گرافیت که آن را اکسید جدا.

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/Nitric_acid