پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

استون چیست؟

استون چیست؟

استون یک حلال آلی بی رنگ ، فرار و قابل اشتعال با فرمول شیمیایی (CH3) 2CO است. همچنین به عنوان پروپانون یا دی متیل کتون شناخته می شود ، کوچکترین و ساده ترین کتون است.

استون به طور مرتب برای تمیز کردن در خانه ها ، عملیات تجاری و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ، این یک حلال صنعتی است.

استون یک حلال عالی است زیرا می تواند مواد دیگر را حل کند. با توجه به این که قابل پخش بودن و قطبی بودن است ، می تواند با محصولاتی از آب گرفته تا ترکیبات ارگانیک مختلف کار کند. به دلیل این قطبیت ، استون می تواند با حلال های قطبی مانند آب در هم آمیخته باشد.

استون به طور طبیعی در گیاهان و به عنوان محصول متابولیسم حیوانات تولید می شود. در بدن انسان به میزان کم در ادرار و خون وجود دارد.

ما به عنوان یک تامین کننده پیشرو در حلال های با خلوص بالا ، ما محصول مناسب را برای درخواست شما ارائه می دهیم که آیا خواهان HPLC استون ، استون ACS یا یکی از درجه های دیگر است.

استفاده های استون 

استون کاربردهای بسیاری دارد:

به عنوان حلال چربی ها ، روغن ها ، موم ها ، رزین ها ، لاستیک ، پلاستیک ، لاک ، لاک ها و سیمان های لاستیکی.

به عنوان یک معرف در ترکیبات آلی برای تولید روکش ها ، پلاستیک ، داروسازی و مواد آرایشی.

برای تولید متیل ایزوبوتیل کتون ، اکسید مزیتیل ، اسید استیک (فرآیند کتن) ، الکل دیاستون ، بیسفنول A ، متیل متاکریلات ، مواد منفجره ، ریون ، فیلمهای عکاسی و ایزوپرن.

برای استخراج اصول مختلف از مواد حیوانی و گیاهی؛ در حذف کننده های رنگ و لاک؛ پارافین تصفیه؛ و برای سفت شدن و خشک شدن بافت ها

در تمیز کردن ظروف شیشه ای ، دارویی (حلال) و آنالیزها از جمله کروماتوگرافی مایع.

چند نمونه از این کاربردهای رایج عبارتند از:

به عنوان یک حلال ، در واکنش اکسیداسیون جونز ، که فرآیند اکسیداسیون مربوط به الکلهای اولیه و ثانویه به اسیدها و کتونها است. واکنش با حضور اسید کرومیک ، اسید سولفوریک آبی و استون پیش می رود.

چگونه استون را دستکاری کنیم

استون ماده ای است که در بعضی از مواد دستکش نفوذ کرده یا آنرا حل می کند و در نتیجه نشت هایی در تماس با پوست ایجاد می کند. بنابراین ، انتخاب دستکش مناسب بهترین محافظت از پوست را تضمین می کند.

انتخاب دستکش مناسب برای استفاده از استون

دستکش برای انتقال حلالهای مایع مانند استون از فاکتور نفوذپذیری برخوردار است ، به این معنی که حلال به آرامی از طریق دستکش به پوست نشت می کند.

دستکش های جدید بهترین محافظت را ارائه می دهند ، اما محافظت با گذشت زمان کاهش می یابد. اولین قدم بررسی زمان مقاومت شیمیایی روی بسته بندی دستکش است تا بدانید چند بار می توان از دستکش برای کنترل استون استفاده کرد.

چگالی دستکش و واکنش آن در برابر دمای شیمیایی و دمای خارجی نیز باید در نظر گرفته شود.

بهترین و بدترین دستکش برای محافظت از پوست از تماس با استون

بهترین نوع دستکش برای مقابله با استون از لاستیک بوتیل ساخته شده است. این ماده از مقاومت شیمیایی بالاتری در برابر استون برخوردار است و این امر را برای دستکاری ایمنی استون ایده آل می کند.

دستکش های ساخته شده از نیتریل و ترکیبات آلی برای بدست آوردن استون بدترین هستند. این نوع مواد مقاومت شیمیایی در برابر استون ندارند. استون با این ماده واکنش نشان می دهد و دستکش را در عرض چند دقیقه ناامن می کند. حتی دستکش های نئوپرن که مقداری مقاومت شیمیایی در برابر استون دارند به اندازه دستکش های لاستیکی بوتیل بی خطر نیست

https://www.sigmaaldrich.com/chemistry/solvents/acetone-center.html

خطرات و فواید استون

خطرات استون
انسان:
اگر استفاده از محصولی که حاوی استون است مورد سوء استفاده قرار می گیرد و به طور نامناسب مورد استفاده قرار می گیرد ، یا اگر در مقادیر زیاد غلظت و برای مدت طولانی قرار داشته باشد ، استون می تواند برای سلامت انسان بسیار مضر باشد.

انسان از طریق استنشاق ، بلع و جذب در پوست در معرض استون قرار می گیرد. هنگامی که انسان در معرض استون قرار می گیرد ، آن را به جریان خون خود جذب می شود که به بدن منتقل می شود.

استون به عنوان یک خطر برای سلامتی برای انسان مطرح است زیرا اثرات مضر بسیاری دارد.

ثابت شده استون بسیار قابل اشتعال است و به همین دلیل می تواند به راحتی منفجر شود یا مشتعل شود و انسان های اطراف را در معرض سوختگی های جدی قرار دهد.

وقتی استون اکسیده می شود ، استون پراکسید است که یک ترکیب بسیار ناپایدار است که می تواند بصورت تصادفی تشکیل شود ، تشکیل می دهد و بنابراین بسیار واکنش پذیر و ماده شیمیایی انفجاری است.

اگر با استون در تماس باشید ، این توانایی را دارد که از طریق کاهش رطوبت و روغن به پوست شما آسیب برساند و باعث خشک شدن ، شکنندگی و احتمال لایه برداری آن شود. این تنها یک نتیجه جزئی از قرار گرفتن در معرض استون در نظر گرفته می شود.

قرار گرفتن در معرض استون در حد متوسط ​​تا زیاد برای مدت زمان کوتاه می تواند باعث سمیت مزمن و سوزش بینی ، گلو ، ریه و چشم شود. همچنین می تواند منجر به سردرد ، خستگی ، احساس سرگیجه ، سرگیجه ، گیجی ، افزایش ضربان قلب ، فشار خون پایین ، حالت تهوع ، استفراغ و کوتاه شدن چرخه قاعدگی در زنان شود.

قرار گرفتن در معرض مقادیر بسیار غلیظ استون و بخارات آن می تواند باعث تحریک دستگاه تنفسی ، سوزش چشم ها و سوزش پوست و آسیب بافت شود.

آزمایشات سمیت تولید مثل ثابت کرده استون می تواند باعث ایجاد مشکلات تولید مثل بخصوص در مردان شود. استون همچنین می تواند سیستم عصبی مرکزی را افسرده کند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که قرار گرفتن طولانی در معرض استون می تواند بر روی کبد ، کلیه تأثیر منفی بگذارد ، باعث آسیب عصبی و نقص هنگام تولد شود.

قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد استون می تواند اثرات منفی شدید مانند ناخودآگاه ، تشنج ، پریشانی تنفسی و در بدترین سناریو ، مرگ را به وجود آورد.
محیط:
اگرچه استون به طور طبیعی در محیط از طریق تجزیه گیاهان ، گازهای آتشفشانی و آتش سوزی جنگل رخ می دهد ، اما اکثریت (97٪) ماده شیمیایی موجود در جو از اهداف صنعتی ایجاد می شود.

استون یک مایع بسیار قابل اشتعال در دمای اتاق است و بخار را نیز آزاد می کند که می تواند با هوا مخلوط انفجاری ایجاد کند. استون که از مبدا تولیدی وارد محیط می شود ، نیز به شدت قابل اشتعال است. این بخارات می توانند از چیزی به اندازه ی تخلیه استاتیک چشم پوشی کنند و از فاصله دور دور شوند ، بنابراین ماده شیمیایی موجود در جو می تواند در محیط ما بسیار خطرناک باشد. استون در آب نیز مشهود است و حتی هنگامی که تا 1٪ آن رقیق شود ، هنوز هم می تواند قابل اشتعال باشد. با وجود این ماده شیمیایی موجود در محیط زیست ما ، جنگلها ، سازه ها ، زیستگاه ها و حیوانات بیشتر آسیب می بینند. بسیاری از آتش سوزی های جنگلی می توانند پارگی خود را از این ماده خطرناک ، با سوزاندن هکتارهای مزارع و آسیب رساندن به نه تنها به زیستگاه حیوانات بلکه به خود حیوانات نیز وارد کنند.

اشتعال پذیری شدید استون نه تنها خطری برای محیط زیست محسوب نمی کند بلکه خطر کاهش اکسیژن در سیستم های آبزی را نیز به دلیل مصرف میکروب ها به همراه دارد.

از آنجا که استون به طور طبیعی در محیط اتفاق می افتد ، هدف ما این است که به حداقل برسد و احتمالاً قرار گرفتن در معرض استون در ساخت یا اهداف صنعتی را از محیط حذف کنیم.
فواید استون
انسان:
مقادیر بسیار کمی استون به طور متابولیکی در بدن ایجاد می شود ، بیشتر از تجزیه چربی است. بدن انسان می تواند از دوزهای کمی استون موجود برای فرآیندهای طبیعی که باعث ایجاد گلوکز و چربی می شوند ، استفاده کند.

از نظر استون و بدن انسان فواید کمی دارد. به استثنای مقدار استون که به طور طبیعی در بدن شما ایجاد می شود ، هرگونه مواجهه با استون که به صورت صنعتی تولید می شود ، برای سلامتی انسان مضر است.
محیط:
استون به طور طبیعی در محیط از منبعی از جمله گیاهان ، درختان ، تجزیه گیاهان ، گازهای آتشفشانی و آتش سوزی جنگل در محیط زیست رخ می دهد. استون موجود در جو می تواند هر 22 روز از نور خورشید و سایر مواد شیمیایی جدا شود. همچنین توسط میکروارگانیسم ها مصرف می شود و به خاک و آب تجزیه می شود. استون به خاک یا حیوانات نیز وصل نمی شود ، بنابراین ، با وجود این که دارای خواص قابل اشتعال قابل اشتعال است ، اگر در واکنش احتراق شرکت نکند تهدید بزرگی برای محیط زیست نیست.

کاربرد های صنعتی کیتوسان

کاربرد های صنعتی کیتوسان

تصفیه فاضلاب و مهندسی آب

کیتوسان به دلیل ماهیت پلی کاتیونی، میتواند به عنوان یک عامل  لخته کننده عمل کند و همچنین می تواند به عنوان  یک عامل کی لیت کننده، یونهای فلزات سنگین را به دام بیندازد.

کیتوسان  میتواند به طورکامل با رزین‌ها ترکیب شده و برای به دام انداختن فلزات سنگین از آب، به کار رود.

مخلوطی از کیتین و کیتوسان برای جذب آرسنیک ازآبهای آشامیدنی به کار رفته است.

حتی نسل جدیدی از غشاهای  کیتین و کیتوسان ساخته شده اند که کاربرد زیادی در دستگاهای دیالیز،همودیالیز،اسمز، اسمز معکوس دارند و برای خالص کردن آب استفاده میشوند.

 برای خرید کیتوسان میتوانید به کیتوسان بیسموت مراجعه کنید

صنایع کاغذ سازی و بسته بندی

زیست تخریب پذیری و سازگاری بالای آن با محیط زیست باعث شده است که ازکیتوسان درصنایع بسته بندی و همچنین کاغذهای قابل بازیافت استفاده شود.

کیتوسان به دلیل شباهت زیاد ساختاری با سلولز می تواند به راحتی درکارخانه های کاغذسازی استفاده شود. کاغذهای تولیدی از کیتوسان دارای سطح صاف و مقاومت بالادر برابر رطوبت هستند که بسیار برای چاپ و نقاشی مناسب می باشند. همچنین به دلیل پیوندهای هیدروژنی بین زنجیرهای پلیمر،کاغذ قابل انعطاف و محکم بوده و در مقابل پارگی مقاومت میکند. علاوه براین، کیتوسان به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، در صنایع بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

صنایع نساجی

الیاف های  طبیعی  چون  سلولز  و  پروتئین، نسبت  به  الیاف های  ساخته دست بشر،در  برابر  باکتری ها  آسیب پذیرتر هستند.  از اینرو استفاده  از  عوامل  ضد  باکتری  برای  جلوگیری  یا  به  تاخیر  انداختن  رشد  باکتری، بسیار ضروری و به  عنوان  یک  اصل استاندارد  در  تهیه  منسوجات، از اهمیت بالایی برخوردار است.

با این حال،نگرانی عمومی از ساختار شیمیایی و سمی این عوامل ضد باکتری و تاثیری که بر محیط زیست و  موجودات  زنده  دارند و  نیز کارایی و دوام پایین، کاربردشان را محدود کرده است ، در نتیجه کیتوسان به عنوان یک بیوپلیمر طبیعی غیرسمی، زیست تخریب پذیر و سازگار با محیط زیست گزینه مناسبی برای استفاده در صنایع نساجی است و علاوه بر این، خاصیت ضد باکتری این نمونه از الیاف ها موجب شده که امروزه از آن ها در لباس های ورزشی،البسه خانم ها، کودکان و لباس های ظریف، زیبا، ضد  بو و ضدحساسیت استفاده شود

https://en.wikipedia.org/wiki/Chitosan