پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

روش به دست آوردن پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

روش به دست آوردن :

نتیجه تصویری برای پتاسیم نیترات

تولید پتاسیم نیترات به سال ۱۲۷۰ میلادی بر می گردد. در طول زمان با فناوری ها و دستاورد های مهم انسان ها، این ماده از روش های مختلفی تولید شده است. این روش ها شامل موارد زیر هستند:

  • غار ها که منبع اصلی رسوب این ماده از تبلور دیوار ها می باشند.
  • روش کونته (Le Conte) که با هدف تصریح افزایش تولید این ماده در کشورهای کنفدراسیون صورت گرفت.
  • روش سوئیسی که با استفاده از ادرار و بدون سم، به طور مستقیم و در یک ماسه سنگی جمع آوری می شود.
  •  روش فرانسوی که با مخلوط کردن کود با ملات یا خاکستر چوب و مواد آلی مانند نی برای ایجاد تخلخل به توده کمپوست صورت می گرفت.
  • نیتریک اسید که از یک قوس الکتریکی برای اکسیداسیون نیتروژن از هوا استفاده می کرده است. این روش با خنثی سازی توسط پتاسیم هیدروکسید همراه است که بسیار گرمازا می باشد. واکنش آن به شرح زیر است:

(KOH (aq) + HNO3 → KNO3 (aq) + H2O (l

روش های امروزی

امروزه روش های متفاوت و دقیق تری برای به دست آوردن این ماده شیمیایی استفاده می شود. برای خرید مواد شیمیایی و خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی به سایت شرکت بیسموت مراجعه کنید. جمله این روش ها عبارتند از:

  • روش استخراج حلال

در این روش از پتاسیم کلرید در دمای ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد، استفاده می شود. این ماده را در ۶۰ تا ۷۰ درصد نیتریکاسیون اسید حل می کنند. سپس از حلال آلی برای جداسازی هیدرو کلریک اسید و پتاسیم نیترات استفاده می شود.

  • روش مبادله یون

یکی دیگر از روش های رایج تولید پتاسیم نیترات صنعتی، استفاده از آمونیوم نیترات و محلول پتاسیم کلرید می باشد. این روش از طریق یک بستر رزین با مبادله کاتیونی همراه است. این مواد ابتدا به صورت جداگانه تولید می شوند. پس از تولید در طی فرایند فوق الذکر نیترات پتاسیم را تولید می کنند.

  • روش متاستوز

برای تولید پتاسیم نیترات، مواد شیمیایی سدیم نیترات و پتاسیم کلرید متاستوز (Metathesis) می شوند. این مواد با توجه به حلالیت خود در دماهای مختلف جداسازی می شوند. روش مذکور به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شود و به عنوان روش اصلی تولید پتاسیم نیترات صنعتی یافت می شود.

  • روش مصنوعی

مانند روش استفاده از نیتریک اسید، در این روش از پتاسیم هیدروکسید یا کربنات پتاسیم برای خنثی سازی نیتریک اسید استفاده می شود. سپس پتاسیم نیترات با کریستال شدن تبخیر می شود. در بخش دیگر محلول پتاسیم هیدروکسید یا پتاسیم کربنات با جذب گاز در تولید نیتریک اسید استفاده شده و پتاسیم نیترات تولید می شود.

  • روش جایگزینی دوگانه

در مقیاس صنعتی، با یک واکنش جایگزینی دوگانه میان سدیم نیترات و پتاسیم کلرید می توان به تولید ماده مورد نظر دست یافت.

(NaNO3 (aq) + KCl (aq) → NaCl (aq) + KNO3 (aq

نتیجه تصویری برای پتاسیم نیترات