پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

آیا اکسید آهن در غذا یافت می شود؟+ خرید اکسید آهن

آیا اکسیدهای آهن بی خطر است؟


اکسیدهای آهن مواد معدنی طبیعی هستند که بر روی سطح پوست بی خطر، ملایم و غیرسمی هستند.


آیا اکسید آهن سمی است؟

* قرار گرفتن در معرض دودهای اکسید آهن می تواند باعث تب دود فلز شود. این یک بیماری شبیه آنفولانزا با علائم طعم فلزی، تب و لرز، درد، سفتی قفسه سینه و سرفه است. ... * قرار گرفتن مکرر در معرض دود یا گرد و غبار اکسید آهن می تواند باعث پنوموکونیوز (سیدروز) همراه با سرفه، تنگی نفس و تغییرات در عکس قفسه سینه شود.



آیا اکسیدهای آهن برای پوست بی خطر هستند؟

اکسیدهای آهن در محصولات آرایشی که روی سطح پوست قرار می گیرند، ملایم و غیر سمی هستند. معمولاً پوست را تحریک نمی کند و آلرژی زا نیست. اکسیدهای آهن به طور معمول حتی برای افرادی که پوست حساسی دارند مشکلی ایجاد نمی کند.


آیا اکسیدهای آهن برای خوردن بی خطر هستند؟

هنگامی که آهن با اکسیژن ترکیب می شود، اکسید آهن یا زنگ ایجاد می کند. زنگ روی سطح آهن ایجاد می شود و نرم، متخلخل و شکننده است. ... زنگ ماده ایمن برای غذا نیست بنابراین نباید بلعیده شود.


آیا اکسید آهن در اطراف چشم بی خطر است؟

اکسیدهای آهن برای استفاده در محصولات رنگ‌آمیزی، از جمله لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی که روی لب‌ها و ناحیه چشم استفاده می‌شود، بی‌خطر هستند، مشروط بر اینکه دارای مشخصات خاصی باشند. FDA همچنین اکسیدهای آهن را در لیست افزودنی های غیرمستقیم غذایی خود قرار می دهد که به طور کلی به عنوان ایمن شناخته می شوند (GRAS).



آیا اکسیدهای آهن طبیعی هستند


42 سوال مرتبط پیدا شد

آیا اکسید آهن در رژ لب بی خطر است؟

دی اکسید تیتانیوم برای روشن شدن رنگ به اکسیدهای آهن قرمز اضافه می شود. اکسیدهای آهن رنگدانه های طبیعی هستند که در طبیعت وجود دارند. با این حال، رنگدانه های تشکیل شده در طبیعت می توانند حاوی ردپایی از فلزات مضر باشند. ... اکسیدهای آهن ایجاد شده در آزمایشگاه به عنوان "ایمن برای لب" و "تأیید FDA" برچسب گذاری شده اند.


آیا اکسیدهای آهن طبیعی هستند؟

اکسیدهای آهن رنگدانه‌های طبیعی هستند که از رنگ‌های سیاه، زرد، قرمز و قهوه‌ای متغیر هستند. با این حال، اشکال تجاری با سنتز تولید می شوند.


آیا اکسید آهن FDA تایید شده است؟

این تاییدیه استفاده از اکسید آهن را در قرص‌ها و کپسول‌های مکمل غذایی (با محدودیت 5 میلی‌گرم، مانند مقررات ایالات متحده برای داروها)، که به‌عنوان آهن عنصری محاسبه می‌شود، در روز برای دوزهای برچسب‌گذاری شده در ایالات متحده، مجاز می‌سازد. این شرکت در یک انتشار توضیح داد.


آیا اکسید آهن همان زنگ است؟

زنگ از نظر فنی، اکسید آهن هیدراته (III) است که به عنوان اکسید آهن (Fe2O3) نیز شناخته می شود، زیرا زمانی که آهن با اکسیژن و آب واکنش می دهد ایجاد می شود - این واکنش به عنوان اکسید کننده شناخته می شود.


با مخلوط کردن آلومینیوم و اکسید آهن چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که مشتعل می شود، به دلیل تفاوت زیاد در واکنش پذیری بین آلومینیوم و آهن، مخلوط به شدت واکنش نشان می دهد. گرمای تولید شده در واکنش، آهن تولید شده را ذوب می کند. در این واکنش، اکسید آهن (III) اکسیژن را از دست می دهد و آهن را تشکیل می دهد - بنابراین اکسید آهن (III) کاهش می یابد.



آیا اکسید آهن یک فلز سنگین است؟

2010، 2016)، بنابراین، برای ارزیابی توزیع فلزات سنگین در محیط خاک، مطالعه در سطح کل مهم است. اکسیدهای آهن اجزای رایج خاک هستند که تصور می شود نقش حیاتی در بی حرکتی فلزات سنگین ایفا می کنند، در نتیجه، فلزات سنگین اغلب مرتبط با اکسیدهای آهن در طبیعت یافت می شوند.


اکسید آهن با پوست چه می کند؟

اکسیدهای آهن رنگدانه های آرایشی هستند که از مواد معدنی طبیعی منشاء می گیرند و در صورت تصفیه شدن هم مصنوعی و هم معدنی در نظر گرفته می شوند. برای رنگ کردن کرم های ضد آفتاب، ایجاد سایه های آرایشی تقویت کننده چهره و کمک به محافظت از پوست در برابر نور مرئی استفاده می شود.


آیا اکسید آهن قرمز سمی است؟

اکسید آهن سیاه، قرمز و زرد باید به عنوان محرک پوست و چشم در نظر گرفته شود. ... از آنجایی که نگرانی در مورد سمیت ژنتیکی احتمالی اکسیدهای آهن وجود دارد، هر مسیر قرار گرفتن در معرض آن باید به عنوان خطرناک در نظر گرفته شود. استفاده از اکسید آهن سیاه، قرمز و زرد در تغذیه دام خطری برای محیط زیست ندارد.


آیا اکسید آهن برای صورت شما مضر است؟

اکسیدهای آهن مواد معدنی طبیعی هستند که بر روی سطح پوست بی خطر، ملایم و غیرسمی هستند.


اکسید آهن برای چیست؟

آنها به عنوان سنگ آهن، رنگدانه، کاتالیزور و در ترمیت استفاده می شوند و در هموگلوبین وجود دارند. اکسیدهای آهن رنگدانه های ارزان قیمت و بادوام در رنگ ها، پوشش ها و بتن های رنگی هستند. رنگ‌هایی که معمولاً در دسترس هستند در انتهای "خاکی" محدوده زرد / نارنجی / قرمز / قهوه‌ای / سیاه هستند.


خطرات آهن چیست؟

خطرات و خطرات


پودر فلز آهن یک خطر آتش سوزی است. مگر اینکه چیز دیگری مشخص شود، تمام ترکیبات آهن باید سمی تلقی شوند. کمبود آهن منجر به کم خونی می شود. آهن اضافی در بدن باعث آسیب کبد و کلیه (هموکروماتوز) می شود.


فولاد یا آهن کدام سریعتر زنگ می زند؟

هنگامی که آهن با اکسیژن ترکیب می شود، اکسید آهن یا زنگ ایجاد می کند. ... آب باعث زنگ زدگی آهن و فولاد می شود. فلزات غیر مشابه به دلیل واکنش های الکتروشیمیایی سریعتر از فلزات منفرد زنگ می زنند، بنابراین فولاد سریعتر از آهن زنگ می زند و اتصالات بین فلزات غیر مشابه خیلی سریع زنگ می زند.

مشاهده تصویر منبع

چرا آهن قهوه ای مایل به زرد می شود؟

آهن آلی زمانی اتفاق می افتد که آهن با یک اسید آلی ترکیب شود. آب حاوی این نوع آهن معمولاً زرد یا قهوه ای است، اما ممکن است بی رنگ باشد. به عنوان ارگانیک طبیعی تانن های تولید شده توسط پوشش گیاهی می توانند آب را به رنگ چای رنگ کنند. در قهوه یا چای، تانن‌ها رنگ قهوه‌ای تولید می‌کنند و با آهن واکنش نشان می‌دهند و یک باقیمانده سیاه تشکیل می‌دهند.


زنگ چه رنگی است؟

زنگ یک رنگ قهوه ای نارنجی شبیه اکسید آهن است.


آیا اکسید آهن در غذا یافت می شود؟

اکسیدهای آهن به طور گسترده ای به عنوان رنگدانه های غذایی صنعتی برای رنگ آمیزی شیرینی ها، زیتون یا پوست پنیر استفاده می شود (EFSA، 2015). اتحادیه اروپا اکسیدهای آهن را به عنوان افزودنی های غذایی با شماره E172 طبقه بندی می کند (EU, 2008). ... اکسیدهای آهن به طور کلی رنگدانه های غذایی ایمن با سمیت حاد کم در نظر گرفته می شوند.


آیا اکسید آهن رنگ است؟

اکسید آهن قرمز (Fe2O3)، همچنین به عنوان اکسید آهن (III) شناخته می شود، عامل رنگ آمیزی برای قرص ها و کپسول ها است و در صنعت داروسازی استفاده می شود. اکسید آهن قرمز به طور طبیعی به صورت سنگ معدنی و زنگ هماتیت وجود دارد. از اکسیدهای آهن نیز معمولاً در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.


رنگ اکسید آهن چیست؟

خواص آهن


اکسید آهن یک پودر قهوه ای مایل به قرمز تا سیاه است که به طور طبیعی به عنوان هماتیت معدنی وجود دارد.


چرا e172 در آلمان ممنوع است؟

از آنجایی که آهن موجود در این اکسیدها به شکل آهن است، به طور فعال در دسترس بافت های بدن نیست. را می توان در مخلوط کیک و دسر، خمیر گوشت، ماهی سالمون و خمیر میگو یافت. سمی در "دوزهای بالا"، در آلمان ممنوع است.


آهن طبیعی چه رنگی است؟

اکسیدهای آهن طبیعی رنگدانه‌های خاکی هستند که از قهوه‌ای قرمز غنی تا بنفش قرمز تیره متغیر هستند و دارای محتوای اکسید آهن بسیار بالایی هستند که باعث رنگ‌آمیزی و مات شدن آن‌ها می‌شود.


چرا از اکسید آهن در رنگ استفاده می شود؟

اکسید آهن میکاسی خواص منحصر به فردی را به رنگ ها و پوشش ها می دهد زیرا ذرات پوسته پوسته به گونه ای همسو می شوند که در برابر نفوذ رطوبت و گازها مقاومت می کنند. این پوشش ها می توانند از خوردگی و زنگ زدگی فلزات جلوگیری کنند و همچنین در برابر تاول، ترک خوردن و پوسته شدن مقاومت کنند.

منبع

https://asemantejarat.com/wp-admin

https://bismoot.com/#products

مسمومیت حاد اکسید آهن+ خرید اکسیدآهن

بستگی به نوردهی شما دارد. اگر روی یک میخ زنگ زده پا گذاشته اید، مشکل کلستریدیوم تتانی در محیط بی هوازی (زخم عمیق و بسته) است، نه آهن. احتمالاً مقادیر کمی اکسید آهن در سبزیجات چیده شده (پیاز، کاهو و غیره) که مقدار کمی کثیفی دارند، یافت می شود. بدن شما اساساً این را نادیده می گیرد زیرا آهن آهن (III) است که تعداد الکترون های اشتباهی دارد (و به طور کلی در شرایط فیزیولوژیکی نامحلول است). بدن شما آهن (II) را می خواهد، که محلول است، عمدتاً برای ادغام با هم در گلبول های قرمز. با این حال، بدن انسان در مدیریت میزان آهن موجود در سیستم شما بسیار خوب عمل می کند، بنابراین می توانید مقدار قابل توجهی از آهن مصرف کنید و همچنان از اضافه بار آهن رنج نبرید. افرادی که دارای اضافه بار آهن هستند به بیماری هایی مبتلا هستند که گلبول های قرمز زیادی تولید می کنند یا نیاز به تزریق مکرر دارند، مانند هموکروماتوز یا بیماری سلول داسی شکل.

مشاهده تصویر منبع

احتمال مسمومیت حاد آهن نیز وجود دارد. آهن یک عامل کاهش دهنده اکسید کننده قوی است (با تشکر از /u/raddaya) و بچه ای که قرص های آهن قبل از تولد مادر را پیدا می کند می تواند همه آنها را بخورد و به سرعت شرایط بسیار خورنده در روده خود ایجاد کند. با فرض اینکه روده به مدت کافی دست نخورده باقی بماند، آهن می تواند به کبد برود و در آنجا به شدت با عملکرد میتوکندریایی تداخل کند و سلول های کبدی دچار اختلال عملکرد یا مرگ شوند. اما این همه از Fe(II) است، نه Fe(III) موجود در زنگ.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد اکسیدآهن به شرکت بیسموت بخش محصولات مراجعه نمایید.

منبع

https://www.reddit.com/r/askscience/comments/3g1c7i/is_rust_iron_oxide_harmful/


تولید سالانه هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم

هیدروکسید سدیم (سودا سوزآور) یک محصول مشترک از تولید کلر با استفاده از محلولی از مواد خام به راحتی در دسترس، سنگ نمک (کلرید سدیم) است. این عوامل باعث می شود که ارزان ترین و پرمصرف ترین قلیایی قوی باشد.

 


موارد استفاده از هیدروکسید سدیم

 

مشاهده تصویر منبع


در حالی که شکل 1 کاربردهای هیدروکسید سدیم در سراسر جهان را نشان می دهد، نسبت کشور به کشور متفاوت است. به عنوان مثال، تولید آلومینیوم تنها 3 درصد در ایالات متحده را تشکیل می دهد، در حالی که 35 درصد برای تولید مواد شیمیایی آلی استفاده می شود که بازتابی از ترکیب صنعتی ایالات متحده است.


هیدروکسید سدیم در طیف وسیعی از صنایع استفاده می شود، همانطور که در شکل 1 مشاهده می شود. مقدار زیادی برای تمیز کردن گازها برای حذف اسیدها قبل از انتشار آنها به محیط باز استفاده می شود. به عنوان مثال گازهای ساطع شده از سوختن سوخت های فسیلی که حاوی مقادیر قابل توجهی دی اکسید گوگرد است. راه‌های زیادی برای به دام انداختن دی‌اکسید گوگرد وجود دارد، یکی که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل تمیز کردن گازها با محلولی از هیدروکسیدهای سدیم و کلسیم است. این تکنیک همچنین در فرآیندهای پالایشی مانند خالص سازی بوکسیت استفاده می شود (شکل 2).


شکل 2 هیدروکسید سدیم در تصفیه سنگ معدن، بوکسیت، قبل از استفاده از آن برای ساخت آلومینیوم استفاده می شود. این تصویر نشان می دهد که بوکسیت خالص شده در حال تخلیه از یک کشتی در ایسلند و در مسیر حرکت به سمت کارخانه استخراج آلومینیوم است.

با اجازه الکوآ عکسی از بوکسیت خالص در حال تخلیه از یک کشتی در ایسلند در مسیر حرکت به سمت کارخانه استخراج آلومینیوم

 


یکی دیگر از کاربردهای عمده هیدروکسید سدیم در ساخت کاغذ از چوب است. در پرکاربردترین فرآیند، فرآیند کرافت، چوب با محلولی حاوی مخلوطی از سولفید سدیم و هیدروکسید سدیم درمان می‌شود. بیشتر مواد ناخواسته موجود در چوب، مانند لیگنین ها، در مشروب حل می شوند و سلولز نسبتاً خالص باقی می مانند که فیلتر می شود. این سلولز است که پس از خالص سازی بیشتر اساس کاغذ را تشکیل می دهد.


کاربردهای دیگر عبارتند از تولید سورفکتانت ها، صابون ها و سفید کننده ها، که دومی معمولاً با عبور گاز کلر به محلول هیدروکسید سدیم تولید می شود که محلولی حاوی کلرات سدیم (I) (هیپوکلریت سدیم) تولید می کند.




هیدروکسید سدیم در ساخت مواد شیمیایی آلی استفاده می شود که یکی از مهمترین آنها اپوکسی پروپان (اکسید پروپیلن) است که به نوبه خود برای ساخت پلی یورتان ها استفاده می شود. پروپن با کلر در آب تصفیه می شود تا مخلوطی از 1-chloropropan-2-ol و 2-chloropropan-1-ol ساخته شود. اپوکسی پروپان با افزودن محلولی از هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید کلسیم تشکیل می شود.



تولید سالانه هیدروکسید سدیم

جهان 70 میلیون تن 1

11.8 میلیون تن آمریکا 2

اروپا 10.7 میلیون تن 1

1. برآورد شده از داده ها برای کلر

2. 2018 Elements of the Business of Chemistry، شورای شیمی آمریکا.


تولید سدیم هیدروکسید

هیدروکسید سدیم و کلر با هم از الکترولیز کلرید سدیم ساخته می شوند.


ذخایر بزرگی از کلرید سدیم (سنگ نمک) در بسیاری از نقاط جهان یافت می شود. این رسوبات تقریباً کلرید سدیم خالص هستند و غالباً چندین صد متر عمق دارند (برخی تا 3000 متر عمق دارند) با درزهایی به ضخامت 30 متر تا 500 متر (شکل 3). آنها از دریاهای به دام افتاده در دوره تریاس، 200 میلیون سال پیش، تبخیر شدند. به عنوان مثال، در اروپا، دریاها ذخایری را تولید کردند که اگرچه به طور مداوم از چشایر، لنکاوی، استافوردشایر و کلیولند در بریتانیا تا لهستان امتداد دارند. آنها همچنین در سراسر ایالات متحده، به ویژه در لوئیزیانا و تگزاس یافت می شوند. تصور می شود که تقاضای جهانی نمک سالانه حدود 350 میلیون تن باشد.


1. شرکت سوجیتز، 2014


عکسی از یک معدن نمک در چشایر انگلستان. نمک نیز در برخی معادن به صورت آب نمک به سطح پمپ می شود


شکل 3 اگرچه مقدار زیادی سنگ نمک به عنوان آب نمک به سطح پمپ می شود، اما مقداری

استخراج می شود، همانطور که در این ذخیره بزرگ زیرزمینی در چشایر انجام می شود.

با اجازه انجمن نمک.


مقدار کمی به عنوان سنگ نمک استخراج می شود، اکثریت با پمپاژ کنترل شده آب با فشار بالا به داخل درز نمک استخراج می شود. بخشی از آب نمک استخراج شده با محلول تولید شده به این روش تبخیر می شود تا نمک خشک تولید شود.


نمک خورشیدی که از تبخیر آب دریا با استفاده از گرمایش خورشیدی تولید می شود، منبع کلرید سدیم نیز می باشد.


عکسی که نشان می دهد نمک قبل از تبدیل به کلر و هیدروکسید سدیم به یک سیلو بزرگ برای ذخیره سازی منتقل می شود.


شکل 4 نمک (کلرید سدیم) به یک سیلو بزرگ برای

ذخیره سازی، قبل از تبدیل به کلر و هیدروکسید سدیم.

با اجازه AkzoNobel.


آب نمک اشباع شده، قبل از الکترولیز، برای رسوب دادن کلسیم، منیزیم و سایر کاتیون های مضر با افزودن کربنات سدیم، هیدروکسید سدیم و دیگر معرف ها خالص می شود. مواد جامد معلق با ته نشین شدن و فیلتراسیون از آب نمک خارج می شوند.


امروزه از سه فرآیند الکترولیتی استفاده می شود. غلظت سود سوزآور تولید شده از هر of فرآیندها متفاوت است:


سلول های غشایی: سود سوزآور به صورت یک محلول خالص حدود 30 درصد (وزنی/وزنی) تولید می شود که معمولاً با تبخیر به محلول 50 درصد (وزنی/وزنی) با استفاده از بخار تحت فشار تغلیظ می شود.

سلول های جیوه: سود سوزآور به صورت محلول خالص 50 درصد (وزنی/وزنی) تولید می شود که بیشترین غلظتی است که در بازار جهانی به فروش می رسد. مقداری با تبخیر تا 75 درصد تغلیظ شده و سپس در دمای 750-850 کلوین گرم می شود تا هیدروکسید سدیم جامد به دست آید.

سلول های دیافراگمی: سود سوزآور به صورت محلولی ناخالص به نام «مشروبات سلولی دیافراگمی» (DCL) با غلظت های معمولی 10-12 درصد (وزنی/وزنی) هیدروکسید سدیم و 15 درصد (وزنی/وزنی) کلرید سدیم تولید می شود. برای تولید استحکام 50% (w/w) که معمولاً مورد نیاز است، DCL باید با استفاده از واحدهای تبخیر که بسیار بزرگتر و پیچیده تر از واحدهای مورد استفاده در گیاهان سلولی غشایی هستند، متمرکز شود. مقادیر زیادی نمک در طی این فرآیند رسوب می‌کند که معمولاً برای تولید آب نمک اشباع شده به سلول‌ها دوباره استفاده می‌شود. یک جنبه اضافی از هیدروکسید سدیم تولید شده در سلول دیافراگمی این است که محصول دارای مقدار کمی نمک (1٪) به عنوان یک آلاینده است که ممکن است مواد را برای برخی اهداف نامناسب کند.

بیشتر بخوانید: خواص هیدروکسید سدیم ، روش تولید هیدروکسید سدیم

https://bismoot.com/blog/%d8%b3%d8%af%db%8c%d9%85-%d9%87%db%8c%d8%af%d8%b1%d9%88%da%a9%d8%b3%db%8c%d8%af/


 منبع

https://www.essentialchemicalindustry.org/chemicals/sodium-hydroxide.html

موارد استفاده از ترکیبات مس: سولفات مس

منابع

کاربردهای عمومی

مصارف کشاورزی

سولفات مس

نقش سولفات مس در کشاورزی

سایر ترکیبات مس

جدول A: موارد استفاده از سولفات مس

جدول B: قارچ کش های مس

موارد استفاده از ترکیبات مس: سولفات مس

سولفات مس، سنگ آبی، ویتریول آبی همه نام‌های رایج برای سولفات مس پنج هیدراته، Cu S04 5 H20 هستند که شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین نمک مس است. در واقع، اغلب ماده اولیه اولیه برای تولید بسیاری از نمک های مس دیگر است. امروزه در جهان بیش از 100 تولید کننده وجود دارد و مصرف جهان حدود 200000 تن در سال است که تخمین زده می شود تقریباً سه چهارم آن در کشاورزی عمدتاً به عنوان قارچ کش استفاده می شود.


تولید در تولید سولفات مس، مس بکر به ندرت، و یا هرگز، به عنوان ماده اولیه اولیه استفاده می شود. سنگ معدن مس در کشورهایی که در آنها استخراج می شود استفاده می شود. برای بخش عمده ای از تولید جهان قراضه غیر آهنی منبع کلی است. ضایعات تصفیه می شود و فلز مذاب در آب ریخته می شود تا قطعات متخلخل تقریباً کروی به اندازه سنگ مرمر تولید شود که به آنها "شات" می گویند. این شات در حضور هوا در اسید سولفوریک رقیق حل می شود تا یک مشروب اشباع داغ تولید کند که در صورت نیاز به کریستال های بزرگ سنتی سولفات مس، اجازه داده می شود تا به آرامی در محفظه های خنک کننده بزرگی که نوارهای سرب در آن آویزان شده اند خنک شود. سطحی برای رشد کریستال ها اگر نمرات کریستال دانه بندی شده (برفی) مورد نظر باشد، فرآیند خنک سازی با هم زدن مشروب در ظروف خنک شده با آب تسریع می شود.

مشاهده تصویر منبع


سایر روش های تولید عبارتند از:


با حرارت دادن ضایعات مس با گوگرد برای تولید سولفید مس که سپس اکسیده می شود و سولفات مس را تشکیل می دهد.


با حرارت دادن سنگ معدن سولفید مس برای تولید اکسید مس که سپس با اسید سولفوریک تصفیه می شود تا سولفات مس را تشکیل دهد.


با شسته شدن آهسته در هوا انبوهی از سنگ معدنی کم عیار. گاهی اوقات از عمل باکتریایی برای تسریع فرآیند استفاده می شود. محلول سولفات مس از چنین کپه هایی خارج می شود.

سولفات مس تجاری حاوی 25٪ مس فلزی است و با حداقل خلوص تضمین شده 98٪ سولفات مس فروخته می شود. این ماده در انواع مختلفی تولید می‌شود که از توده‌های کریستالی بزرگ، با قطر 25 میلی‌متر یا بیشتر که نام بلوستون را به درستی از آن گرفته شده تا پودرهای بسیار ریز تقریباً به ظرافت پودر تالک، تولید می‌شود. چهار درجه متداول، بر اساس اندازه قطر کریستال، عبارتند از:


کریستال های بزرگ (از 10 میلی متر تا 40 میلی متر)


کریستال های کوچک (از 2 میلی متر تا 10 میلی متر)


کریستال های دانه بندی شده یا برف (کمتر از 2 میلی متر)


پودر بادگیر (کمتر از 0.15 میلی متر)

موارد استفاده از سولفات های مس

سولفات مس یک ماده شیمیایی بسیار همه کاره است که به همان اندازه که در کشاورزی کاربرد دارد، در صنعت نیز کاربرد دارد. شغل اصلی آن در کشاورزی است و این نقش با جزئیات در بخش بعدی توضیح داده شده است.


تا حدود یک نسل قبل، تنها کاربرد آن در صنعت به عنوان ماده رنگرزی و آبکاری الکتریکی بود، اما امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. صنعت الیاف مصنوعی کاربرد آن را در تولید مواد خام خود پیدا کرده است. صنعت فلز از مقادیر زیادی سولفات مس به عنوان الکترولیت در پالایش مس، برای پوشش مسی سیم فولادی قبل از سیم کشی و در فرآیندهای مختلف آبکاری مس استفاده می کند. صنعت معدن از آن به عنوان یک فعال کننده در غلظت با شناورسازی کف سنگ معدن سرب، روی، کبالت و طلا استفاده می کند. تجارت چاپ آن را به عنوان یک الکترولیت در تولید الکتروتایپ و به عنوان یک عامل اچ برای حکاکی فرآیندی می گیرد. صنعت رنگ از آن در رنگ های ضد رسوب استفاده می کند و در رنگ آمیزی شیشه نقش دارد. در واقع، امروزه به سختی صنعتی وجود دارد که استفاده کمی از سولفات مس نداشته باشد. در جدول A برخی از کاربردهای متعدد سولفات مس فهرست شده است.

جهت آشنایی بیشتر با سولفات مس و خواص آن و خرید سولفات مس به شرکت بیسموت مراجعه نمایید.

منبع

https://www.copper.org/resources/properties/compounds/copper_sulfate01.html

شکل دیگر سولفات های مس+ خرید سولفات مس

شکل دیگر سولفات های مس

سولفات مس بی آب (II) یک جامد سفید رنگ است. می توان آن را با کم آبی سولفات مس پنتا هیدرات معمولی در دسترس تولید کرد. در طبیعت، به عنوان ماده معدنی بسیار کمیاب به نام کالکوسیانیت یافت می شود. پنتا هیدرات نیز در طبیعت به عنوان کالکانتیت وجود دارد. سه سولفات مس دیگر شامل باقیمانده این مواد معدنی کمیاب هستند: بوناتیت (تری هیدرات)،  بوتیت (هپتا هیدرات)، [41] و ترکیب مونوهیدرات پویتوینیت. بسیاری دیگر از کانی‌های سولفات مس (II) پیچیده‌تر، با سولفات‌های اساسی مس (II) مانند لانژیت و پوسنژاکیت از نظر محیطی شناخته شده‌اند.


سولفات مس بی آب (II).


CuSO4 بی آب

مشاهده تصویر منبع

 


مدل پرکننده فضا بدون آب CuSO4.


 


بوتیت معدنی کمیاب (آبی) (CuSO4·7H2O)


اثرات سمی

همچنین ببینید: سمیت مس

سولفات مس محرک است.  راه‌های معمولی که از طریق آن انسان می‌تواند در معرض سموم سولفات مس قرار بگیرد، تماس با چشم یا پوست و همچنین استنشاق پودرها و گرد و غبار است. تماس با پوست ممکن است منجر به خارش یا اگزما شود. تماس چشمی با سولفات مس می تواند باعث ورم ملتحمه، التهاب پوشش پلک، زخم، و کدر شدن قرنیه شود.


پس از قرار گرفتن در معرض خوراکی، سولفات مس نسبتاً سمی است. طبق مطالعات انجام شده، کمترین دوز سولفات مس که اثر سمی بر روی انسان داشته، mg/kg 11 است. استفراغ به دلیل اثر تحریک کننده آن بر دستگاه گوارش، در صورت مصرف سولفات مس به طور خودکار شروع می شود. با این حال، اگر سولفات مس در معده باقی بماند، علائم می تواند شدید باشد. پس از بلعیده شدن 1-12 گرم سولفات مس، چنین علائم مسمومیت ممکن است به صورت طعم فلزی در دهان، درد سوزشی در قفسه سینه، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، سردرد، قطع ادرار که منجر به زرد شدن پوست می شود، بروز کند. در موارد شدید، آسیب به مغز، معده، کبد یا کلیه نیز ممکن است رخ دهد.


سمیت محیطی

سولفات مس در آب بسیار محلول است و بنابراین به راحتی در محیط پخش می شود. مس موجود در خاک ممکن است از صنایع، وسایل نقلیه موتوری و مصالح معماری باشد. طبق مطالعات، [نیازمند منبع] سولفات مس عمدتاً در خاک سطحی وجود دارد و تمایل به اتصال مواد آلی دارد. هرچه خاک اسیدی تر باشد، اتصال کمتری اتفاق می افتد.

خواص سولفات مس را در لینک زیر ببینید

https://bismoot.com/blog/copper-ii-sulfate-%d9%85%d8%b3-%d8%b3%d9%88%d9%84%d9%81%d8%a7%d8%aa/

همچنین ببینید

چالکانتوم

ویتریول

منابع

 هاینز، ص. 4.62

 هاینز، ص. 5.199

 آنتونی، جان دبلیو. بیدو، ریچارد ا. بلاد، کنت دبلیو. نیکولز، مونت سی.، ویرایش. (2003). "کالکوسیانیت" (PDF). کتاب راهنمای کانی شناسی. V. بورات ها، کربنات ها، سولفات ها. Chantilly، VA، ایالات متحده: انجمن کانی‌شناسی آمریکا. شابک 978-0962209741.

 هاینز، ص. 10.240

 کوکوروس، پی. Rentzeperis, P. J. (1958). "ساختار کریستالی سولفات های بی آب مس و روی". Acta Crystallographica. 11 (5): 361-364. doi:10.1107/S0365110X58000955.