پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

نحوه ضد عفونی آب باران برای نوشیدن

معمولاً می توانید باران را مستقیماً از آسمان بنوشید ، اما اگر آن را جمع آوری و ذخیره کنید ، می خواهید آب باران را برای نوشیدن و تمیز کردن ضد عفونی کنید. خوشبختانه روشهای ضد عفونی ساده ای برای استفاده وجود دارد ، شما هم قدرت داشته باشید یا نه. این اطلاعات مفیدی است که می دانید در صورت عدم توفان در اثر طوفان بدون آب و یا در حال اردو زدن ، می دانید. از همین تکنیک ها می توان برای تهیه برف برای آشامیدن نیز استفاده کرد.


روشهای سریع ضد عفونی آب
جوشاندن: اگر در ارتفاعی بیش از 2،000 متر (6،562 فوت) دارید ، با جوشاندن آب به مدت 1 دقیقه آب پاتوژن ها را کاهش دهید. مدت زمان جوش بیشتر در ارتفاعات زیاد است زیرا آب در دمای کمتری جوش می آید. مدت توصیه شده از مراکز کنترل بیماری (CDC) است. اگر آب تازه آب پز را در ظروف استریل (که می توان آن را جوش آورد) ذخیره کرده و آن ها را آب بندی می کنی ، آب به طور نامحدود ایمن خواهد ماند.
سفید کننده: برای ضدعفونی کردن ، به ازای هر 1000 گالن آب 2.3 اونس مایع سفید کننده خانگی (هیپوکلریت سدیم در آب) اضافه کنید (به عبارت دیگر ، برای یک حجم کمی از آب ، یک اسپلش سفید کننده بیش از حد کافی است). 30 دقیقه اجازه دهید مواد شیمیایی واکنش نشان دهد. به نظر می رسد واضح است ، اما از سفید کننده بدون سوزن استفاده کنید زیرا نوع معطر شامل عطرها و سایر مواد شیمیایی نامطلوب است. دوز سفید کننده یک قانون سخت و سریع نیست زیرا اثر آن به درجه حرارت آب و pH بستگی دارد. همچنین ، توجه داشته باشید که سفید کننده ممکن است با مواد شیمیایی موجود در آب واکنش نشان دهد تا گازهای سمی تولید کند (بیشتر نگرانی از آب گل آلود یا ابری است). ایده آل نیست که سفید کننده آن را به آب اضافه کنید و بلافاصله آن را درون ظروف آب کنید. بهتر است منتظر ریختن هرگونه دود باشید. اگرچه نوشیدن سفید سفید خطرناک است ، اما غلظت کمی که برای ضد عفونی کردن آب مورد استفاده قرار می گیرد ، مشکلی ایجاد نمی کند. ظرف مدت 24 ساعت از بین می رود.

چرا ضد آب ضد باران
نکته ضد عفونی کردن ، از بین بردن میکروب های بیماری زا است که شامل باکتری ها ، جلبک ها و قارچ ها است. به طور کلی باران حاوی میکروب های بیشتری نسبت به آب آشامیدنی دیگر نیست (اغلب از آب زیرزمینی یا آب های سطحی تمیز تر است) ، بنابراین نوشیدن یا استفاده از آن برای اهداف دیگر بسیار مناسب است. اگر آب داخل یک مخزن تمیز یا سطل تمیز شود ، باز هم خوب است. در حقیقت ، بیشتر افرادی که آب باران را جمع می کنند بدون استفاده از هیچ گونه درمانی از آن استفاده می کنند. آلودگی میکروبی باران کمتر از سموم خطرناک در آب از سطحی که لمس می کند تهدیدی نیست. با این حال ، این سموم نیاز به تصفیه یا درمان خاصی دارند. آنچه ما در اینجا در مورد آن صحبت می کنیم باران ناب است. از نظر فنی ، لازم نیست آن را ضدعفونی کنید ، اما بیشتر سازمان های دولتی برای جلوگیری از بیماری ، احتیاط لازم را انجام می دهند.


راه های ضد عفونی آب
چهار دسته وسیع از روشهای ضد عفونی وجود دارد: گرما ، تصفیه ، تابش و روشهای شیمیایی.

جوشاندن آب یک روش عالی است ، اما بدیهی است که تنها در صورت داشتن منبع گرما به شما کمک می کند. جوشاندن آب می تواند برخی از عوامل بیماری زا را از بین ببرد ، اما فلزات سنگین ، نیترات ، سموم دفع آفات یا سایر آلودگی های شیمیایی را از بین نمی برد.
کلر ، ید و ازن بیشتر برای ضد عفونی شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. کلر زدایی می تواند فرآورده های سمی بالقوه سمی را به همراه داشته باشد ، علاوه بر این باعث از بین رفتن همه کیست یا ویروس نمی شود. ید زدایی مؤثر است اما طعم ناخوشایندی را به جای می گذارد. در هنگام تهیه آب برای زنان باردار یا افرادی که مشکل تیروئید دارند ، استفاده از ید توصیه نمی شود. اضافه کردن ازن مؤثر است ، اما در دسترس نیست.
تابش با استفاده از نور ماوراء بنفش یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید قوی انجام می شود. نور اشعه ماوراء بنفش باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد اما همه جلبک ها یا کیستهای موجودات زنده را از بین نمی برد. اگر آب به اندازه کافی روشن باشد ، نور خورشید مؤثر است ، و نور به اندازه کافی روشن است و آب به اندازه کافی طولانی در معرض نور قرار می گیرد. متغیرهای زیادی برای ارائه توصیه های محکم در مورد استفاده از این روش وجود دارد.
تأثیر میکرو فیلتراسیون به اندازه منافذ فیلتر بستگی دارد. هرچه اندازه منافذ کوچکتر باشد ، تصفیه بهتر است اما کندتر نیز هست. این روش همه عوامل بیماری زا را از بین می برد.
تکنیک های دیگر گسترده تر شده اند ، از جمله الکترولیز ، فیلتراسیون نانو آلومینا و تابش LED.
برای مطالعه بیشتر درباره نانو مواد میتوانید به https://bismoot.com/blog/نانو/ مراجعه کنید 

حقایق عنصر اربیم

عنصر erbium یا Er یک فلز خاکی کمیاب و نقره ای است که متعلق به گروه لانتانید است. در حالی که ممکن است این عنصر را از بین نبرید ، می توانید رنگ صورتی شیشه و سنگهای دست ساز را به یون آن اعتبار دهید. در اینجا واقعیت های جالب تر اربیم وجود دارد:



حقایق اساسی اربیم

شماره اتمی: 68


نماد: ار


وزن اتمی: 167.26


کشف: کارل مسندر 1842 یا 1843 (سوئد)


پیکربندی الکترونی: [Xe] 4f12 6s2


Origin Word: Ytterby ، شهری در سوئد (همچنین منبع نام عناصر yttrium ، terbium و ytterbium)


حقایق جالب اربیم

اربیوم یکی از سه عنصر موجود در "yttria" بود که Mosander از گادولینیت معدنی جدا شد. سه جزء yttria ، erbia و terbia نامیده می شدند. اجزاء دارای نام ها و خصوصیات مشابهی بودند ، که گیج کننده می شدند. بعداً اربای موسander به terbia معروف شد ، در حالی که terbia اصلی erbia شد.

اگرچه اربیم (به همراه چند زمین نادر) در اواسط قرن نوزدهم کشف شد ، اما تا سال 1935 به عنوان یک عنصر خالص جدا نشده بود زیرا گروه عناصر دارای چنین ویژگی های مشابه بودند. W. Klemm و H. Bommer با کاهش کلرید اربیم بی آبی با بخار پتاسیم ، اربیوم را تصفیه کردند.

اگرچه یک زمین نادر است ، اما اربیم بسیار نادر نیست. این عنصر 45مین واترین موجود در پوسته زمین است ، در سطح حدود 2.8 میلی گرم در کیلوگرم. در آب دریا با غلظت 0.9 نانوگرم در لیتر یافت می شود

قیمت اربیوم تقریبا 650 دلار در هر کیلوگرم است. پیشرفت های اخیر در استخراج تبادل یونی باعث کاهش قیمت می شود در حالی که استفاده از این عنصر باعث افزایش قیمت می شود.


خلاصه ای از خواص اربیم

نقطه ذوب اربیم 159 درجه سانتیگراد ، درجه جوش 2863 درجه سانتیگراد ، وزن مخصوص 9.066 (25 درجه سانتیگراد) و ظرفیت آن 3 است. فلز اربیوم خالص با یک درخشش فلزی نقره ای روشن نرم و نرم است. این فلز در هوا نسبتاً پایدار است.


موارد استفاده اربیم

مطالعات اخیر نشان می دهد که اربیوم ممکن است به تحریک متابولیسم کمک کند. اگر این عنصر عملکرد بیولوژیکی داشته باشد ، هنوز مشخص نشده است. این فلز خالص کمی سمی است ، در حالی که این ترکیبات تمایل دارند که برای انسان غیر سمی باشند. بالاترین غلظت اربیوم در بدن انسان در استخوان ها است.

اربیم به عنوان یک جاذب نوترونی در صنایع هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد.

برای کاهش سختی و بهبود کارایی ممکن است به فلزات دیگر اضافه شود. به ویژه ، این نرم افزار علاوه بر معمول برای نرم تر کردن وانادیوم است.

اکسید اربیم به عنوان یک رنگ کننده صورتی در لعاب های شیشه ای و چینی استفاده می شود. همچنین از آن برای افزودن رنگ صورتی به زیرکونیا مکعب استفاده می شود.

همان یون صورتی که در شیشه و چینی ، Er3 + استفاده می شود ، فلورسنت است و به نظر می رسد زیر نور روز و نور فلورسنت می درخشد. خواص نوری جالب Erbium باعث می شود که این لیزرها (مانند لیزرهای دندانی) و الیاف نوری مفید باشند.

مانند زمین نادر مرتبط ، اربیم نوارهای طیف جذبی را در نور نزدیک مادون قرمز ، مرئی و ماوراء بنفش نشان می دهد.


منابع اربیم

اربیوم در چندین ماده معدنی همراه با سایر عناصر نادر خاکی رخ می دهد. این مواد معدنی شامل گادولینیت ، یوکسنیت ، فرگوزونیت ، پلی کراس ، زنوتیم و بلومسترانین است. پس از فرآیندهای دیگر تصفیه ، اربیم با گرم کردن نمک اکسید اربیوم یا نمک اربیم با کلسیم در دمای 1450 درجه سانتیگراد در یک جو آرگون بی اثر از عناصر مشابه به فلز خالص جدا می شود.



ایزوتوپ ها: اربیوم طبیعی ترکیبی از شش ایزوتوپ پایدار است. 29 ایزوتوپ رادیواکتیو نیز شناخته شده است.


طبقه بندی عناصر: زمین نادر (لانتانید)


تراکم (گرم / سی سی): 9.06


نقطه ذوب (K): 1802


نقطه جوش (K): 3136


ظاهر: فلز نرم ، نرم و قابل انعطاف ، نقره ای


شعاع اتمی (عصر): 178


حجم اتمی (سی سی / مول): 18.4


شعاع کووالانسی (عصر): 157


شعاع یونی: 88.1 (+ 3e)


گرمای خاص (20 درجه سانتیگراد J / g mol): 0.168


حرارت تبخیر (kJ / mol): 317


شماره منفی پائولینگ: 1.24


اولین انرژی یونیزه کننده (kJ / mol): 581


ایالات اکسیداسیون: 3


ساختار شبکه: شش ضلعی


مشبک ثابت (Å): 3.560


شبکه C / A نسبت: 1.570


منابع عنصر اربیم

Emsley، John (2001). "اربیم". بلوک های ساختمان طبیعت: راهنمای A-Z برای عناصر. آکسفورد ، انگلیس ، انگلستان: انتشارات دانشگاه آکسفورد. صص 136-139.

Patnaik ، Pradyot (2003). دفترچه ترکیبات شیمیایی معدنی. مک گرا-هیل صص 293–295.

آزمایشگاه ملی لوس آلاموس (2001)

شرکت شیمیایی هلال (2001)

کتابچه راهنمای شیمی Lange (1952)

کتابچه راهنمای CRC شیمی و فیزیک (چاپ هجدهم)