پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

حقایق عنصر اربیم

عنصر erbium یا Er یک فلز خاکی کمیاب و نقره ای است که متعلق به گروه لانتانید است. در حالی که ممکن است این عنصر را از بین نبرید ، می توانید رنگ صورتی شیشه و سنگهای دست ساز را به یون آن اعتبار دهید. در اینجا واقعیت های جالب تر اربیم وجود دارد:



حقایق اساسی اربیم

شماره اتمی: 68


نماد: ار


وزن اتمی: 167.26


کشف: کارل مسندر 1842 یا 1843 (سوئد)


پیکربندی الکترونی: [Xe] 4f12 6s2


Origin Word: Ytterby ، شهری در سوئد (همچنین منبع نام عناصر yttrium ، terbium و ytterbium)


حقایق جالب اربیم

اربیوم یکی از سه عنصر موجود در "yttria" بود که Mosander از گادولینیت معدنی جدا شد. سه جزء yttria ، erbia و terbia نامیده می شدند. اجزاء دارای نام ها و خصوصیات مشابهی بودند ، که گیج کننده می شدند. بعداً اربای موسander به terbia معروف شد ، در حالی که terbia اصلی erbia شد.

اگرچه اربیم (به همراه چند زمین نادر) در اواسط قرن نوزدهم کشف شد ، اما تا سال 1935 به عنوان یک عنصر خالص جدا نشده بود زیرا گروه عناصر دارای چنین ویژگی های مشابه بودند. W. Klemm و H. Bommer با کاهش کلرید اربیم بی آبی با بخار پتاسیم ، اربیوم را تصفیه کردند.

اگرچه یک زمین نادر است ، اما اربیم بسیار نادر نیست. این عنصر 45مین واترین موجود در پوسته زمین است ، در سطح حدود 2.8 میلی گرم در کیلوگرم. در آب دریا با غلظت 0.9 نانوگرم در لیتر یافت می شود

قیمت اربیوم تقریبا 650 دلار در هر کیلوگرم است. پیشرفت های اخیر در استخراج تبادل یونی باعث کاهش قیمت می شود در حالی که استفاده از این عنصر باعث افزایش قیمت می شود.


خلاصه ای از خواص اربیم

نقطه ذوب اربیم 159 درجه سانتیگراد ، درجه جوش 2863 درجه سانتیگراد ، وزن مخصوص 9.066 (25 درجه سانتیگراد) و ظرفیت آن 3 است. فلز اربیوم خالص با یک درخشش فلزی نقره ای روشن نرم و نرم است. این فلز در هوا نسبتاً پایدار است.


موارد استفاده اربیم

مطالعات اخیر نشان می دهد که اربیوم ممکن است به تحریک متابولیسم کمک کند. اگر این عنصر عملکرد بیولوژیکی داشته باشد ، هنوز مشخص نشده است. این فلز خالص کمی سمی است ، در حالی که این ترکیبات تمایل دارند که برای انسان غیر سمی باشند. بالاترین غلظت اربیوم در بدن انسان در استخوان ها است.

اربیم به عنوان یک جاذب نوترونی در صنایع هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد.

برای کاهش سختی و بهبود کارایی ممکن است به فلزات دیگر اضافه شود. به ویژه ، این نرم افزار علاوه بر معمول برای نرم تر کردن وانادیوم است.

اکسید اربیم به عنوان یک رنگ کننده صورتی در لعاب های شیشه ای و چینی استفاده می شود. همچنین از آن برای افزودن رنگ صورتی به زیرکونیا مکعب استفاده می شود.

همان یون صورتی که در شیشه و چینی ، Er3 + استفاده می شود ، فلورسنت است و به نظر می رسد زیر نور روز و نور فلورسنت می درخشد. خواص نوری جالب Erbium باعث می شود که این لیزرها (مانند لیزرهای دندانی) و الیاف نوری مفید باشند.

مانند زمین نادر مرتبط ، اربیم نوارهای طیف جذبی را در نور نزدیک مادون قرمز ، مرئی و ماوراء بنفش نشان می دهد.


منابع اربیم

اربیوم در چندین ماده معدنی همراه با سایر عناصر نادر خاکی رخ می دهد. این مواد معدنی شامل گادولینیت ، یوکسنیت ، فرگوزونیت ، پلی کراس ، زنوتیم و بلومسترانین است. پس از فرآیندهای دیگر تصفیه ، اربیم با گرم کردن نمک اکسید اربیوم یا نمک اربیم با کلسیم در دمای 1450 درجه سانتیگراد در یک جو آرگون بی اثر از عناصر مشابه به فلز خالص جدا می شود.



ایزوتوپ ها: اربیوم طبیعی ترکیبی از شش ایزوتوپ پایدار است. 29 ایزوتوپ رادیواکتیو نیز شناخته شده است.


طبقه بندی عناصر: زمین نادر (لانتانید)


تراکم (گرم / سی سی): 9.06


نقطه ذوب (K): 1802


نقطه جوش (K): 3136


ظاهر: فلز نرم ، نرم و قابل انعطاف ، نقره ای


شعاع اتمی (عصر): 178


حجم اتمی (سی سی / مول): 18.4


شعاع کووالانسی (عصر): 157


شعاع یونی: 88.1 (+ 3e)


گرمای خاص (20 درجه سانتیگراد J / g mol): 0.168


حرارت تبخیر (kJ / mol): 317


شماره منفی پائولینگ: 1.24


اولین انرژی یونیزه کننده (kJ / mol): 581


ایالات اکسیداسیون: 3


ساختار شبکه: شش ضلعی


مشبک ثابت (Å): 3.560


شبکه C / A نسبت: 1.570


منابع عنصر اربیم

Emsley، John (2001). "اربیم". بلوک های ساختمان طبیعت: راهنمای A-Z برای عناصر. آکسفورد ، انگلیس ، انگلستان: انتشارات دانشگاه آکسفورد. صص 136-139.

Patnaik ، Pradyot (2003). دفترچه ترکیبات شیمیایی معدنی. مک گرا-هیل صص 293–295.

آزمایشگاه ملی لوس آلاموس (2001)

شرکت شیمیایی هلال (2001)

کتابچه راهنمای شیمی Lange (1952)

کتابچه راهنمای CRC شیمی و فیزیک (چاپ هجدهم)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد