پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

استفاده از کلروفرم: کلروفرم برای چه مواردی استفاده می شود؟

استفاده از کلروفرم: کلروفرم برای چه مواردی استفاده می شود؟

کلروفرم اغلب به عنوان یک حلال در تولید شیمیایی ترکیبات استفاده می شود.

در صنایع کاغذسازی، ساخت و ساز و صنایع چوب استفاده می شود.

در تولید آفت کش ها و فیلم استفاده می شود.

کلروفرم برای تولید مبردی به نام فلوروکربن 22 استفاده می شود.

کلروفرم به عنوان حلال در جلا دهنده های کف، لاک ها، چسب ها، رزین ها، روغن ها، آلکالوئیدها، چربی ها و لاستیک استفاده می شود.

مشاهده تصویر منبع

استفاده از کلروفرم به عنوان بی حس کننده در گذشته

کلروفرم برای اولین بار در سال 1847 توسط یک متخصص زنان و زایمان به نام جیمز یانگ سیمپسون به عنوان داروی بیهوشی استفاده شد. او در واقع از آن به عنوان بیهوشی برای دو نفر استفاده کرد. چند روز بعد، با موفقیت در یک روش دندانپزشکی در ادینبورگ بدون هیچ گونه عوارض جانبی قابل تشخیصی استفاده شد.


به زودی، محبوبیت آن به عنوان یک داروی بیهوشی به حدی افزایش یافت که گفته شد حتی در هنگام تولد دو فرزند آخر ملکه ویکتوریا در دهه 1850 از آن استفاده شده است. با این حال، دوران طلایی آن کوتاه بود، زیرا به تدریج با اتری جایگزین شد که بسیار ایمن تر از کلروفرم بود و عملاً هیچ عارضه جانبی نداشت.


اثرات کلروفرم: کلروفرم چه کار می کند؟

اثر کلروفرم بر روی انسان متناسب با دوز آن افزایش می یابد. در دوزهای کم، کلروفرم می‌تواند باعث بی‌حالی و بی‌حالی شما شود، اما با افزایش دوز، می‌توانید به سرعت هوشیاری خود را از دست بدهید و هیچ درد یا احساسی احساس نکنید. در دوزهای بالاتر، می تواند منجر به تنفس تنش، شل شدن کامل عضلات و فلج عضلات قفسه سینه شود که اغلب می تواند کشنده باشد.


اثرات کلروفرم بر بدن انسان تا حد زیادی به دوز و روش مصرف آن بستگی دارد.


طبق گفته وزارت بهداشت ویسکانسین، "بلافاصله یا اندکی پس از قرار گرفتن در معرض سطح کلروفرم 100 ppm (100000 ppbv) در هوا، ممکن است فرد احساس خستگی، سرگیجه و سردرد کند.


کلروفرم به دلیل خاصیت بیهوشی اش شناخته شده است. اگر در دوزهای کم مصرف شود، می‌تواند فرد را بی‌حس کند یا از پا درآورد، در حالی که در غلظت‌های بالا می‌تواند کشنده باشد.


شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کلروفرم به طور مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی، همراه با کبد و کلیه ها تأثیر می گذارد. در دوزهای بالا می تواند باعث افسردگی تنفسی و کما شود.


اگرچه بسیاری از ما کلروفرم را با "مایع درون پارچه ای که مردم را از پا در می آورد" مرتبط می دانیم، اثرات آن بر بدن انسان می تواند بسیار پیچیده تر باشد و اگر به دقت نظارت نشود، کلروفرم می تواند کشنده باشد.


چه مدت طول می کشد تا کلروفرم شما را از بین ببرد؟

در سال 1865، مجله پزشکی The Lancet از هر شخص، چه مجرم و چه غیر مجرم، خواست تا ثابت کند که تکان دادن دستمال آغشته به کلروفرم برای از کار انداختن کسی کافی است. هیچ کس تا به امروز مجبور نیست با پاسخی روبرو شود.


در حالی که دوز مناسب کلروفرم آغشته به یک پارچه کاملاً می تواند شما را بیهوش کند (مقالات Lancet به 5 دقیقه اشاره می کند و پشتکار باید کسی را از کار بیاندازد، اما هیچ مدرک تجربی ارائه نشده است)، بسیار بیشتر از آنچه در فیلم ها نشان می دهد طول می کشد: شما فقط با کشیدن یک بوق بیهوش نمی شود!

منبع

https://www.scienceabc.com/humans/movies/what-does-chloroform-do-used-for-smell-uses-effects-spray.html

https://bismoot.com/blog/chloroform-%da%a9%d9%84%d8%b1%d9%88%d9%81%d8%b1%d9%85/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد