پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

حلال چه ماده ای است؟+ نمونه ای از حلال ها


حلال چیست؟

حلال در علم چیست؟

ماده ای که محلول در آن حل شده و محلول را تشکیل می دهد ، حلال است. به طور کلی حلال یک مایع است اما می تواند یک جامد ، یک گاز یا یک مایع فوق بحرانی نیز باشد.


مقدار املاح حل شده در حجم خاصی از حلال با درجه حرارت متفاوت است. برخی از موارد استفاده از حلال ها عبارتند از: شستشوی خشک ، رقیق کننده رنگ ، پاک کننده لاک ناخن ، حلال های چسب ، پاک کننده های لکه ، شوینده ها و عطرها.


آب حلال مولکول های قطبی است. آب رایج ترین حلال است زیرا تقریباً تمام املاح را در خود حل می کند.


یون ها و پروتئین های موجود در یک سلول زنده نیز در آب داخل سلول حل می شوند. حلالها کاربردهای مختلفی در صنایع شیمیایی ، دارویی ، نفت و گاز برای سنتز شیمیایی و فرآیندهای تصفیه دارند.


انواع حلال

بر اساس قطبیت دو نوع حلال وجود دارد که آنها قطبی و غیر قطبی هستند. قطبیت توانایی حلال در حل هرگونه املاح است.


آب یک حلال جهانی است که در همه جا به دلیل قطبیت بالای مولکول آب مورد استفاده قرار می گیرد. این مکانیسم آب که به وسیله آن املاح را حل می کند ، در مورد همه حلالهای قطبی مشابه ، مانند متانول اعمال می شود.


چیدمان یونها به مولکول بارهای مثبت و منفی متمایزی می دهد که توانایی واکنش یا تعامل با مولکولهای املاح قطبی را به صورت الکترواستاتیک دارند.

See the source image

حلال


مولکولهای آب جذب مولکولهای املاح با بار الکتریکی می شوند و اگر نیروی جاذبه برای شکستن مولکول های املاح و توزیع یکنواخت این مولکولها با حلال قوی باشد ، می گوییم که املاح حل شده است.


املاح غیر قطبی مانند چربی ها ، روغن ها و گریس ها در آب حل نمی شوند. وقتی آنها را مخلوط می کنیم یک امولسیون ایجاد می کنند.


حلالهای غیر قطبی ، مانند تتراکلرید کربن و بنزن ، از مکانیسم یکسانی برای حل املاح که جاذبه الکترواستاتیک است ، استفاده می کنند.


در حلال های غیر قطبی ، الکترون ها تمایل دارند در یک طرف مولکول گروه بندی شده و انواع یکسانی از مولکول های بزرگ حلال غیر قطبی را جذب کنند. با این مکانیسم ، تمام املاح غیر قطبی در s های غیر قطبی حل می شوندolvents


نمونه هایی از حلال

ما همچنین می توانیم حلال ها را بر اساس ترکیب شیمیایی آنها طبقه بندی کنیم. دو نوع حلال وجود دارد: حلال های آلی و حلال های غیر آلی.


حلالهای معدنی آن دسته از حلالهایی هستند که حاوی کربن مانند آب ، آمونیاک نیستند در حالی که حلالهای آلی آن حلالهایی هستند که حاوی کربن و اکسیژن در ترکیب آنها مانند الکلها ، اترهای گلیکول هستند.


حلالهای حاوی کربن و هیدروژن فقط حلالهای هیدروکربوری مانند بنزین ، بنزن ، تولوئن ، هگزان و غیره هستند.


حلالهایی که حاوی هالوژن هایی مانند کلر (Cl) ، فلورین (F) ، برم (Br) یا ید (I) در ترکیب خود هستند ، حلالهای هالوژنه مانند تتراکلرید کربن ، کلروفرم و کلروفلوروکربنها (CFC) هستند.


راه حل ، حلالیت و حل

محلول مخلوطی از مواد است که در یکدیگر حل می شوند. موادی که با یکدیگر حل شده و محلول تشکیل می دهند ، مواد محلول هستند.


در حالی که وقتی دو ماده که قادر به حل شدن با یکدیگر نیستند مانند ماسه و آب ، مواد نامحلول هستند. محلول مخلوطی است که در آن همه مواد به طور یکنواخت توزیع می شوند و هیچ گونه بقایایی بر جای نمی گذارد.


حلالیت توانایی حل شدن یک ماده با ماده دیگر است. به عبارت دیگر ، حلالیت حداکثر مقدار املاح است که در حلال حل شده و تعادل ایجاد می کند.


تعادل حالتی است که واکنش دهنده ها و محصولات به حالت متعادل می رسند ، بدین معنا که دیگر نمی توان در دما و فشار ثابت املاح را در حلال حل کرد.


چنین محلول یک محلول اشباع است. موادی که کاملاً به هر نسبت در یکدیگر حل شده و محلول همگن تشکیل می دهند ، مواد قابل اختلاط هستند.


موادی که قادر به حل شدن با یکدیگر نیستند ، مواد غیر قابل اختلاط هستند. حلال تعامل بین املاح و حلال برای دستیابی به ثبات توسط جاذبه های پیوندی یون دو قطبی و هیدروژنی است.


موارد استفاده از حلال

موارد استفاده از حلالها ممکن است موارد زیر باشد:


رنگ و روکش.

جوهر

محصولات مراقبت شخصی مانند لوازم آرایشی ، پاک کننده ناخن.

محصولات پاک کننده.

کاربردهای بهداشتی مانند محصولات دارویی.

خودروها در روغن مایع لباسشویی قرار دارند تا آلودگی و کثیفی را از شیشه جلو پاک کنند.

سوال حل شده برای شما

س. عوامل اصلی م solثر بر حلالیت کدامند؟


درجه حرارت


ب: فشار


ج: ماهیت حلال و حلال


D: همه موارد بالا


پاسخ: پاسخ صحیح D است.


همانطور که محلول را گرم می کنیم ، می تواند حلالیت را افزایش یا کاهش دهد ، افزایش فشار محلول می تواند حلالیت را افزایش یا کاهش دهد ، اگر حلال قطبی نباشد و حلال قطبی باشد ، حل نمی شود ، بنابراین برای ساختن محلول ، هم حلال و هم حلال باید حل شوند. از همان طبیعت

منبع

https://www.toppr.com/guides/chemistry/solutions/solvent/

https://bismoot.com/blog/%d8%ad%d9%84%d8%a7%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد