پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

کربن اکتیو چیست؟+ خرید اکربن اکتیو

کربن اکتیو چیست؟



کربن اکتیو

کربن فعال ، که زغال فعال نیز نامیده می شود ، شکلی از کربن است که دارای منافذ کوچک و کم حجم است و سطح آن را افزایش می دهد  که برای جذب یا واکنش های شیمیایی در دسترس است. گاهی اوقات فعال با اکتیو جایگزین می شود.


یک گرم کربن فعال به دلیل میزان بالای ریزخلاری ، دارای مساحت بیش از 3000 متر مربع (32000 فوت فوت مربع)  است که توسط جذب گاز تعیین می شود. سطح فعال سازی کافی برای کاربرد مفید را می توان تنها از سطح زیاد بدست آورد. تصفیه شیمیایی بیشتر اغلب ویژگی های جذب را افزایش می دهد.


کربن فعال معمولاً از زغال چوب مشتق می شود. وقتی از زغال سنگ مشتق می شود  به آن زغال فعال گفته می شود. کک فعال از کک مشتق شده است.

جهت خرید کربن اکتیو به لینک زیر بروید.

https://bismoot.com/blog/%da%a9%d8%b1%d8%a8%d9%86-%d8%a7%da%a9%d8%aa%db%8c%d9%88/


استفاده می کند

کربن فعال در ذخیره متان و هیدروژن ، تصفیه هوا ، بازیابی حلال ، بدون کافئین ، تصفیه طلا ، استخراج فلزات ، تصفیه آب ، دارو ، تصفیه فاضلاب ، فیلترهای هوا در دستگاه های تنفس ، فیلترهای در هوای فشرده ، سفید کردن دندان ها استفاده می شود. ، تولید کلرید هیدروژن و بسیاری از کاربردهای دیگر.

See the source image

صنعتی

یکی از کاربردهای مهم صنعتی شامل استفاده از کربن فعال در تکمیل فلزات برای تصفیه محلول های آبکاری است. به عنوان مثال ، این تکنیک اصلی تصفیه برای حذف ناخالصی های آلی از محلول های نیکل آبکاری روشن است. انواع مواد شیمیایی آلی برای بهبود کیفیت رسوب و افزایش خواص مانند روشنایی ، نرمی ، شکل پذیری و غیره به محلول های آبکاری اضافه می شوند. به دلیل عبور جریان مستقیم و واکنش های الکترولیتی اکسیداسیون آندی و کاهش کاتدی ، افزودنی های آلی محصولات تجزیه ناخواسته تولید می کنند. در محلول تجمع بیش از حد آنها می تواند بر کیفیت آبکاری و خواص فیزیکی فلز رسوب شده تأثیر منفی بگذارد. تصفیه کربن فعال چنین ناخالصی هایی را حذف کرده و عملکرد آبکاری را به سطح دلخواه باز می گرداند.


پزشکی

مقاله اصلی: زغال فعال (دارویی)


زغال فعال برای مصارف پزشکی

کربن فعال برای درمان مسمومیت ها و مصرف بیش از حد بدن پس از مصرف خوراکی استفاده می شود. قرص ها یا کپسول های کربن فعال در بسیاری از کشورها به عنوان دارویی بدون نسخه برای درمان اسهال ، سوء هاضمه و نفخ استفاده می شوند. با این حال ، زغال فعال هیچ تاثیری بر گاز روده و اسهال نشان نمی دهد و معمولاً در صورت مسمومیت ناشی از خوردن مواد خورنده ، اسید بوریک ، فرآورده های نفتی ، از نظر پزشکی بی اثر است و به ویژه در برابر مسمومیت اسیدهای قوی یا قلیایی ، سیانید ، آهن بی اثر است. ، لیتیوم ، آرسنیک ، متانول ، اتانول یا اتیلن گلیکول. [6] کربن فعال مانع از جذب این مواد شیمیایی در بدن انسان نمی شود. این دارو در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی ، ایمن ترین و م effectiveثرترین داروهای مورد نیاز در یک سیستم بهداشتی قرار دارد. 


استفاده نادرست (به عنوان مثال در ریه ها) منجر به آسپیراسیون ریوی می شود که در صورت عدم شروع درمان فوری گاهی اوقات می تواند کشنده باشد.


شیمی تجزیه

کربن فعال ، در ترکیب 50٪ وزنی/وزنی با celite ، به عنوان فاز ساکن در جداسازی کروماتوگرافی کم فشار کربوهیدراتها (مونو ، دی ، تری ساکاریدها) با استفاده از محلولهای اتانول (5 تا 50٪) به عنوان فاز متحرک در پروتکل های تحلیلی یا مقدماتی


کربن فعال برای استخراج ضد انعقاد مستقیم خوراکی (DOAC) مانند دبیگاتران ، آپیکسان ، ریواروکسابان و ادوکسابان از نمونه های پلاسمای خون مفید است.  برای این منظور از آن "minitablets" ساخته شده است ، هر کدام حاوی 5 میلی گرم کربن فعال برای درمان 1 میلی لیتر نمونه DOAC است. از آنجا که این کربن فعال هیچ تاثیری بر عوامل انعقاد خون ندارد ، هپارین یا اکثر داروهای ضد انعقاد دیگر  این امر باعث می شود نمونه پلاسما از نظر ناهنجاری هایی که در غیر این صورت تحت تأثیر DOAC قرار می گیرند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/Activated_carbon

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد