پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

تغذیه موزاییک محصول

تغذیه موزاییک محصول

کود پتاسیم (K) معمولاً برای بهبود عملکرد و کیفیت گیاهانی که در خاکهایی رشد می کنند که فاقد تأمین کافی این ماده مغذی ضروری هستند ، اضافه می شود. بیشتر کود K از کانسارهای باستانی نمک واقع در سراسر جهان است. کلمه "پتاس" یک اصطلاح عمومی است که بیشتر اوقات به کلرید پتاسیم (KCl) اشاره دارد ، اما این کلمه همچنین در مورد سایر کودهای حاوی K مانند سولفات پتاسیم (K₂SO₄ که معمولاً به عنوان سولفات پتاس یا SOP نامیده می شود) نیز کاربرد دارد.. پتاسیم یک عنصر نسبتاً فراوان در پوسته زمین است و تولید کود پتاس در هر قاره ساکن رخ می دهد. با این حال ، K₂SO₄ بندرت در طبیعت به شکل خالص یافت می شود. در عوض به طور طبیعی با نمک های حاوی منیزیم ، سدیم و کلرید مخلوط می شود (به ترتیب منیزیم ، سدیم و کلراید). این مواد معدنی برای جداسازی اجزای سازنده خود نیاز به فرآوری اضافی دارند. از نظر تاریخی ، K₂SO2 با واکنش KCl با اسید سولفوریک ساخته شده است. با این حال ، محققان بعداً کشف کردند که می توانند تعدادی از مواد معدنی زمین را برای تولید K₂SO₄ ، که امروزه رایج ترین روش تولید است ، دستکاری کنند.

به عنوان مثال ، مواد معدنی طبیعی حاوی K (مانند کاینیت و شونیت) استخراج و با دقت با محلول های آب و نمک شستشو داده می شوند تا محصولات جانبی آن از بین برود و K₂SO₄ تولید شود. صنعت معدن از فرآیند مشابهی برای برداشت K₂SO₄ از دریاچه بزرگ نمک در یوتا و از ذخایر معدنی زیرزمینی استفاده می کند. در نیومکزیکو ، K₂SO₄ با واکنش دادن آن با محلول KCl ، از مواد معدنی لنگ بینیت جدا می شود که محصولات جانبی (مانند Mg) را از بین می برد و K₂SO₄ را ترک می کند. بسته به مواد اولیه قابل دسترسی ، از تکنیک های پردازش مشابه در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. پتاسیم برای تکمیل بسیاری از عملکردهای اساسی در گیاهان مانند فعال سازی واکنش های آنزیمی ، سنتز پروتئین ها ، تشکیل نشاسته و قندها و تنظیم جریان آب در سلول ها و برگها مورد نیاز است. غالباً ، غلظت K در خاک برای حمایت از رشد سالم گیاه بسیار کم است. سولفات پتاسیم منبع عالی تغذیه K برای گیاهان است. قسمت K از K₂SO₄ با سایر کودهای معمول پتاس متفاوت نیست.

با این حال ، همچنین منبع ارزشمندی از S را تأمین می کند که سنتز پروتئین و عملکرد آنزیم به آن نیاز دارند. مانند K ، S نیز می تواند برای رشد کافی گیاه کمبود داشته باشد. بعلاوه ، از افزودن کلر در برخی خاکها و گیاهان زراعی باید اجتناب شود. در چنین مواردی ، K₂SO₄ یک منبع K بسیار مناسب ایجاد می کند. چندین اندازه ذرات معمولاً در دسترس هستند. تولیدکنندگان ذرات ریز (کوچکتر از 0.015 میلی متر) را برای ساختن محلول های آبیاری یا محلول پاشی تولید می کنند ، زیرا با سرعت بیشتری حل می شوند. و تولیدکنندگان محلول پاشی K₂SO₄ را راهی مناسب برای استفاده K و S اضافی در گیاهان ، مکمل مواد مغذی گرفته شده از خاک می دانند. با این حال ، اگر غلظت بیش از حد زیاد باشد ، می تواند آسیب به برگ وارد شود. تولیدکنندگان غالباً از K₂SO₄ برای محصولاتی که Cl اضافی - از کود رایج KCl - نامطلوب است استفاده می کنند. شاخص نمک جزئی K₂SO₄ نسبت به برخی دیگر از کودهای K معمول کمتر است ، بنابراین شوری کل کمتری در واحد K. به آن افزوده می شود. اندازه گیری نمک (EC) از محلول K₂SO₄ کمتر از یک سوم غلظت مشابه محلول KCl است. (10 میلی مول در لیتر). در صورت نیاز به میزان بالای K ofSO₄ ، متخصصان زراعت معمولاً استفاده از این محصول را در چند نوبت توصیه می کنند. این کمک می کند تا از تجمع مازاد K توسط گیاه جلوگیری شود و همچنین آسیب احتمالی نمک را به حداقل می رساند.

کود به موادی گفته می شود که به منظور تأمین مواد مغذی ، افزایش بازده محصول و بهبود کیفیت محصول ، به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی خاک اعمال می شود و یا بر روی محصولات بالای زمین پاشیده می شود. کود مستقیم مواد مغذی ضروری محصولات را از جمله کود NPK ، کود مرکب و کود میکرو عناصر و غیره تأمین می کند. کود غیر مستقیم برای بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک استفاده می شود، به این ترتیب شرایط رشد محصولات را بهتر می کند، مانند آهک، گچ و کودهای باکتریایی. کود در انواع مختلف طبقه بندی و انواع، در حالی که تفاوت زیادی در اموال مواد تشکیل دهنده و شیمیایی دارد. انواع کودکی چیست؟ چگونه کود را طبقه بندی کنیم؟ این سوال در جزئیات بیشتر توضیح داده شده است. کود معدنی یا کود شیمیایی شامل یک یا چند عنصر مواد مغذی برای رشد محصولات کشاورزی است که توسط مواد شیمیایی ساخته شده است. این شامل کود نیتروژن، کود فسفات، کود پتاس، کود میکرو میانی و کود مرکب و غیره است. کود با مولفه های ساده، مواد مغذی بالا و اثر چرب طولانی مشخص می شود. 

کودهای ازت حاوی نیتروژن مورد نیاز محصولات در طی رشد هستند. نیتروژن نقش بسیار مهمی در رشد محصولات دارد که بخشی از اسیدهای آمینه در گیاهان است و جز a تشکیل دهنده پروتئین است. در همین حال ، این قسمت تشکیل دهنده کلروفیل است که تعادل را در روند فتوسنتز نشان می دهد. نیتروژن همچنین می تواند به زیر استعمار محصولات کمک کند. کود نیتروژن نه تنها می تواند تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهد بلکه کیفیت محصولات کشاورزی را نیز بهبود می بخشد. نیتروژن آمونیوم به راحتی توسط کلوئیدهای خاک جذب می شود ، تا حدی در لایه کریستال معدنی خاک رس. نیتروژن آمونیوم با اکسیداسیون به راحتی نیترات می شود. تلفات آمونیاک در یک محیط قلیایی فرار می کند. هنگامی که محصولات کلسیم ، منیزیم و پتاسیم آمونیوم اضافی را جذب می کنند ، یک اثر مهار خاص ایجاد می کند. آمونیاک بوی تحریک کننده ، خورنده و فرار شدیدی دارد. بنابراین نمی توان مستقیماً از آن برای کوددهی استفاده کرد. بعد از پیکربندی برای رقیق شدن در دسترس استآمونیاک بی کربنات آمونیوم از نظر دانه بندی ، شکل کلینتری و ستونی از ترکیب سفید و کریستال است. محلول آبی قلیایی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد