پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

پتاسیم نیترات (Potassium Nitrate)

سوربات پتاسیم

سوربات پتاسیم ، نمک پتاسیم اسید سوربیک ، یک ماده نگهدارنده معمول است که با مواد افزودنی غذایی اروپایی E202 در مواد غذایی استفاده می شود. به طور کلی ، این ماده مصنوعی ، وگان و فاقد گلوتن است. 

این ماده برای محافظت از غذا در برابر فساد و در نتیجه افزایش ماندگاری مواد غذایی با کند کردن رشد کپک ها و مخمرها استفاده می شود. شاید آن را در برچسب شراب ، پنیر ، شراب ، مید ، نوشابه و کالاهای پخته دیده باشید.

سوربات پتاسیم چگونه ساخته می شود؟

با خنثی سازی اسید سوربیک (E200 ، همچنین یک ماده نگهدارنده غذا ، به طور طبیعی در توت یافت می شود ، اما ماده تجاری آن از سنتز شیمیایی ساخته شده است) با هیدروکسید پتاسیم می توان آن را به صورت تجاری سنتز کرد. (1)

در اینجا مراحل تولید مختصر چهار مرحله وجود دارد:

واکنش چگالش: با چگالش بین کتن و کروتونالدئید ، استر پلیمری 3-هیدروکسی-4-هگزنوئیک اسید بدست آورید. در زیر معادله واکنش وجود دارد: H2C = C = O + CH3 – CH = CH – CHO = CH3CH = CH − CH = CH − COOH

تجزیه: پلی استر را تجزیه کرده و اسید سوربیک تولید می کند.

تصفیه: از طریق کربن فعال ، تقطیر ، تبلور مجدد یا سایر فرایندها.

خنثی سازی با هیدروکسید پتاسیم.

سوربات پتاسیم چگونه به عنوان ماده نگهدارنده عمل می کند؟

سوربات پتاسیم بازدارنده مخمرها و کپک ها است ، همچنین برای چندین باکتری فعال است (2) اما کمتر کارآمد است. این اسید سوربیک (شکل فعال) است که فعالیت مهاری دارد و پس از یونیزاسیون سوربات پتاسیم در آب ایجاد می شود.

با تغییر در ریخت شناسی ، یکپارچگی و عملکرد غشای سلولی و ایجاد اختلال در عملکردهای حمل و نقل و فعالیت متابولیکی ، از رشد میکروبی جلوگیری می کند. (3)

این مکانیسم نگهداری مشابه بنزوات سدیم است ، اما با مکانیسم نایسین و ناتامایسین متفاوت است.

مشخصات

نامهای دیگر

2 ، 4 - اسید هگزادینوئیک

K-sorbate

اسید سوربیک ، نمک پتاسیم

فرمول شیمیایی C6H7KO2

شماره CAS 24634-61-5

جرم مولار 150.22 گرم · مول − 1

نقطه ذوب 270 درجه سانتی گراد

خواص

ظاهر

یک پودر سفید کریستالی ، دانه ای یا گلوله ای / گلوله ای با طعم و بوی خنثی. جذب آب آسان است و در صورت قرار گرفتن در معرض هوای مرطوب منقضی می شود.

ساختار

ساختار شیمیایی سوربات پتاسیم

منبع تصویر

انحلال پذیری

محلول آزاد در آب و محلول در اتانول است. از آنجا که حلالیت اسید سوربیک در آب بسیار کم است (0.16 گرم در 100 میلی لیتر در دمای 20 درجه سانتیگراد) ، به همین دلیل معمولاً نمک پتاسیم محلول آن ساخته می شود - سوربات پتاسیم (محلول 67.6 گرم در 100 میلی لیتر در دمای 20 درجه سانتیگراد یک ماده نگهدارنده در غذا.

PH

اثر ضد میکروبی آن در محدوده وسیعی از pH از 3.0 تا 6.5 است) و در شرایط اسیدی با مقدار pH کمتر از 5-6 بهتر است. با کاهش PH فعالیت افزایش می یابد.

سوربات پتاسیم هنوز در محدوده های pH بالاتر موثر است ، به عنوان مثال PH 6.5 ، در حالی که بنزوات سدیم و بنزوات پتاسیم تقریبا فعالیت ضد میکروبی خود را از دست داده اند که فقط در PH 4.5 موثر است. با این حال ، سوربات پتاسیم نیز در صورت pH بالاتر از 7.0 بی اثر خواهد بود.

موارد استفاده از سوربات پتاسیم چیست؟

بنزوات سدیم و سوربات پتاسیم اغلب در مواد غذایی اسیدی برای محافظت در برابر طیف وسیع تری از میکروارگانیسم ها ساخته می شوند (در ترکیب استفاده می شوند). سوربات پتاسیم از رشد کپک ، مخمر و سایر میکروارگانیسم ها جلوگیری کرده و در نتیجه باعث افزایش زمان نگهداری محصولات غذایی می شود.

دوز معمول نگهداری از 250 ppm تا 1000 ppm بسته به PH ، انواع میکروبی و سایر شرایط متفاوت است.

می توان آن را با افزودن مستقیم ، پاشش ، در بسته بندی مواد یا روش های دیگر استفاده کرد.

نوشیدنی غیر الکلی

سوربات پتاسیم درجه غذایی معمولاً به عنوان ماده نگهدارنده به نوشابه های رژیمی اضافه می شود.

کوکاکولا

مانند بنزوات سدیم و پتاسیم ، سوربات پتاسیم ماده نگهدارنده رایج کوکاکولا است که برای محافظت از طعم و مزه در برخی نوشیدنی های غیر گازدار و حاوی آب استفاده می شود. (4) (5) ما می توانیم آن را در لیست مواد تشکیل دهنده Sprite lymonade و Fanta Orange پیدا کنیم.

پپسیکو

سوربات پتاسیم برای حفظ طراوت و طعم در برخی از نوشیدنی های پپسیکو استفاده می شود (6). این ماده را در Fountain Drinks آن مانند Mtn Dew Kickstar - Black Cherry یا Orange مرکبات پیدا خواهید کرد. (7)

شراب

سوربات پتاسیم یکی از ترکیبات شراب سازی است و برخی از شراب سازان فکر می کنند که افزودن آن می تواند روند تخمیر شراب را متوقف کند. اما آیا واقعیت دارد؟

سوربات پتاسیم به عنوان یک تثبیت کننده شراب عمل می کند که تا زمان تکمیل فرآیند اضافه نمی شود. هدف آن جلوگیری از تخمیر نیست بلکه جلوگیری از تخمیر مجدد شراب با مهار تولید مثل مخمر است.

به عبارت دیگر ، مخمر موجود از بین خواهد رفت و سلولهای جدیدی از مخمر تولید نمی شوند. مخمر در طی فرآیند تخمیر چندین نسل تکثیر می یابد ، این اطمینان حاصل می کند که نسل فعلی مخمر آخرین نسل است با افزودن سوربات پتاسیم.

به این ترتیب ، شراب را تثبیت می کند و همیشه قبل از بطری زدن با متابیسولفیت پتاسیم در شراب های شیرین ترکیب می شود.

غذاهای دیگر ممکن است همراه آن باشند:

پنیر

شراب

مید

سیب سخت

گوشت خشک و میوه خشک

ماست

غذاهای حیوانات خانگی

نوشیدنی بدون الکل

کالاهای پخته شده

لوازم آرایشی

سوربات پتاسیم به عنوان ماده نگهدارنده (8) در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت های شخصی استفاده می شود.

این یک ماده نگهدارنده ملایم است که با مهار مخمرها و کپک ها ماندگاری را افزایش می دهد ، همچنین می تواند جایگزین پارابن ها شود.

مواد آرایشی رایج شامل:

ضد آفتاب

مرطوب کننده ها

کرم ها

شامپوها

محصولات مراقبت از پوست و مو

خوراک

همچنین می توان با خیال راحت به عنوان ماده نگهدارنده در خوراک ، مانند غذای حیوانات برای خوک ، مرغ ، غذای گربه و سگ استفاده کرد. (9)

آیا خوردن سوربات پتاسیم بی خطر است؟

بله ، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و سازمان ایمنی غذایی اروپا (EFSA) و همچنین کمیته مشترک مواد افزودنی غذایی FAO / WHO (JECFA) به عنوان یک ماده ایمن تأیید شده است.

متابولیسم

سوربات پتاسیم نمک اسیدهای چرب اشباع نشده است که در متابولیسم چربی شرکت می کنند و در نهایت به بدن تبدیل به آب و CO2 می شوند. (10)

FDA

این ماده به عنوان یک ماده نگهدارنده شیمیایی به عنوان یک ماده ایمن (GRAS) شناخته می شود که مطابق با روش های مناسب تولید استفاده شود. (11)

چه مقدار استفاده شود

با غلظت زیر تصویب شده است (12):

پنیر <0.3٪

کره میوه و ژله Sw Sword & مواد نگهدارنده <0.1

مارگارین و اولئومارگارین <0.1 0.1 یا 0.2 total کل در ترکیب با سایر مواد نگهدارنده

EFSA

سوربات پتاسیم (E202) در آیین نامه کمیسیون (اتحادیه اروپا) شماره 231/2012 به عنوان یک ماده افزودنی مجاز غذایی ذکر شده است و در "مواد افزودنی غیر از رنگ و شیرین کننده" طبقه بندی می شود (13).

موارد مصوب

لیست غذایی زیر ممکن است حاوی سوربات پتاسیم در حداکثر میزان استفاده از 20 تا 6000 میلی گرم در کیلوگرم باشد (14):

پنیر رسیده ، آب پنیر یا فرآوری نشده

اسپرد ، سفید کننده های نوشیدنی

مربا ، ژله و مارمالاد

خمیر سیب زمینی و خلال سیب زمینی از قبل سرخ شده

آدامس

تاپینگ

غلات از قبل پخته شده یا فرآوری شده

نان ، ظروف نانوایی خوب

محصولات گوشتی

چاشنی ها و چاشنی ها

آب میوه ، آبجو سیب و پری

شرابهای معطر

ارزیابی مجدد ایمنی در سال 2015

با توجه به سمیت تولید مثل و رشد ، EFSA یک ADI موقت جدید از 3 میلی گرم اسید سوربیک / کیلوگرم وزن بدن در روز در سال 2015 ایجاد کرد که از ADI 25 میلی گرم / کیلوگرم وزن بدن در روز تنظیم شده در سال 1996 اصلاح شد. (15)

ارزیابی مجدد ایمنی در سال 2019

EFSA گروه ADI موقت را از 3 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن در روز به یک گروه جدید ADI 11 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن در روز تغییر داد. (16)

آژانس استاندارد غذایی انگلیس

طبقه بندی شده در "دیگران" (17)

استانداردهای غذایی استرالیا نیوزیلند

این ماده دارای کد تایید شده در استرالیا و نیوزیلند با کد شماره 202 است. (18)

JECFA

کلاس عملکرد: مواد افزودنی غذایی ، نگهدارنده. (19)

مصرف روزانه قابل قبول: ADI "25 میلی گرم / کیلوگرم وزن بدن" در سال 1973. (20)

عوارض جانبی سوربات پتاسیم چیست؟

اگرچه سوربات پتاسیم توسط FDA و EFSA بی خطر تأیید شده است ، اما ممکن است عوارض جانبی احتمالی وجود داشته باشد ، و بحث بر سر این است که ممکن است برخی از مشکلات سلامتی را ایجاد کند ، مانند:

علائم آلرژی

سمیت ژنی

منجر به سرطان می شود

شکستن DNA

میگرن

آلرژی

علائم آلرژی مانند تحریک پوست و چشم در برخی از افرادی که به سوربات پتاسیم حساسیت دارند ، به ویژه از محصولات آرایشی و بهداشتی و شخصی.

سمیت ژنی

هیچ اثبات محکمی بر اثبات مسمومیت جنسی سوربات پتاسیم وجود ندارد اما یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که یک نمک سوربات دیگر - سوربات سدیم ممکن است در بالاترین غلظت ها برای لنفوسیت های خون محیطی انسان ژنوتوکسیک باشد. (21)


آیا سوربات پتاسیم باعث سرطان می شود؟

نه ، این ماده سرطان زا نیست. اما در مطالعه فوق گفته شد که سوربات سدیم به دلیل اثرات جهش زا و ژنوتوکسیک ممکن است باعث سرطان نیز شود.

سوربات پتاسیم بیش از حد است

در کتاب Trends in Science and Technology Food (منتشر شده در سال 2018) گفته شده است مصرف زیاد سوربات پتاسیم (> 25 میلی گرم در کیلوگرم) ممکن است منجر به شکستن DNA و سایر عوارض جانبی شود. (22)

آیا برای بارداری بی خطر است؟

به طور کلی در دوران بارداری ایمن در نظر گرفته می شود ، اما بهتر است برای استفاده از این بیماری با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا سوربات پتاسیم طبیعی است یا مصنوعی؟

مصنوعی است. سوربات پتاسیم نمکی از اسید سوربیک است که به طور طبیعی در برخی از میوه ها مانند توت یافت می شود. با این حال ، اسید سوربیک و سوربات پتاسیم که در بازار فروخته می شود تقریباً هر دو از طریق سنتز شیمیایی تولید می شوند ، بنابراین طبیعی نیستند.

آیا سوربات پتاسیم حلال است؟

آره. این حلال مطابق با سیاست مسلمانان است و ما می توانیم برخی از تولیدکنندگان دارای گواهینامه MUI حلال را پیدا کنیم.

آیا سوربات پتاسیم کوشر است؟

بله ، کوشر است. E202 با قوانین رژیم غذایی مذهبی یهود مطابقت دارد.

آیا سوربات پتاسیم گلوتن آزاد است؟

بله ، فاقد گلوتن است زیرا فاقد گندم ، چاودار ، جو و یا تلاقی این دانه ها است. و به طور کلی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک بی خطر تلقی می شود.

آیا سوربات پتاسیم وگان است؟

بله ، این گیاه وگان است زیرا از مواد حیوانی یا محصولاتی که از منشا animal حیوانی تهیه شده اند ساخته نشده است. مناسب است که در رژیم گیاه خواران اضافه شود.

سوربات پتاسیم در مقابل بنزوات سدیم؟

جزئیات مربوط به بنزوات سدیم را مشاهده کنید.

نتیجه

اکنون ممکن است از جنبه های زیر به شناخت خوبی از ماده نگهدارنده - سوربات پتاسیم (E202) بپردازید:

فرایند تولید

موارد استفاده: در نوشابه ، شراب و سایر غذاها

ایمنی

عوارض جانبی احتمالی

مقایسه با بنزوات سدیم

سوالات متداول 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد